Hur ska vi tänka vid bedömning av elev med dyslexi i svenska?
En förutsättning för bedömning är att eleven fått undervisning som så långt det är möjligt motverkar konsekvenserna av funktionsnedsättningen. För en elev med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi kan det innebära att hantera digitala verktyg, som exempelvis att få texten uppläst eller med stöd av en rättstavningsfunktion. När de digitala verktygen fungerar minskar de hinder för inlärning som funktionsnedsättningen annars leder till. Eleven uppnår en högre grad av autonomi och kan ta in och redovisa kunskap som alla andra elever, oavsett om svårigheterna handlar om att läsa, skriva eller tala.
Allting startar i undervisningen med ledning och stimulans, extra anpassningar, och särskilt stöd. Följande faktorer bildar goda förutsättningar för att forma extra anpassningar och särskilt stöd för elever med dyslexi.
Om digitala verktyg är en elevs väg till kunskap under skoltiden är det självklart att verktygen också ska användas i situationer som handlar om kunskapsbedömning. Eleven har rätt att bli bedömd på det sätt som hen fått undervisning och kan visa sina kunskaper på bästa sätt.
Vid nationella prov gäller dock särskilda anvisningar. Då är det viktigt att vara uppmärksam på om verktyget eventuellt förändrar det som provet är tänkt att pröva och i så fall hur. När det gäller frågan om anpassningar av nationella proven så får man ha i åtanke att proven har flera syften. Förutom att vara betygsstödjande är de också till för nationell statistik som ska kunna användas för att se hur undervisningen fungerar nationellt, på kommun- och på skolnivå, för att se förändringar över tid och för att jämföra resultat mellan olika områden och huvudmän.
Har skolan gjort omfattande anpassningar för eleven utöver de enligt anvisningarna tillåtna, får man stryka just detta prov från den nationella insamlingsstatistiken. Däremot kan provet ändå vara användbart för lärarens bedömning av elevens kunskaper så som de visar sig när man har kompenserat för funktionsnedsättningen. På så vis kan läraren också få syn på sin egen undervisning.