Porträtt Magnus Lennartsson

Vår rådgivning utgår från din fråga

Variationen är stor i de frågor om stöd som SPSM:s rådgivare tar emot. Vi kan besvara vissa frågor direkt, andra frågor leder till en dialog om hur stödet till barn och unga med funktionsnedsättning kan utvecklas.

Alla skolformer, från förskola till komvux, kan ansöka om specialpedagogiskt stöd när de egna resurserna inom barn- eller elevhälsan inte räcker till. Stödet utgår från behovet hos den som ansöker. Magnus Lennartsson är specialpedagogisk rådgivare hos SPSM i Malmö. Han berättar att den som ansöker om stöd får återkoppling inom 14 dagar. Då inleds en dialog om hur rådgivningen kan utformas. 

– Det är viktigt att det finns förutsättningar att ta emot stödet. Man måste vara beredd på att lägga tid på utvecklingsarbete, samtidigt som det pågår ett vardagligt arbete i skolan, betonar Magnus.

Ett stöd till barn- och elevhälsan 

Rådgivarna fungerar som ett stöd till barn- och elevhälsan, som i sin tur utser en kontaktperson som tar kunskapen vidare in i verksamheten. 

– Ibland möter vi pedagoger och arbetslag tillsammans. Men vi ser också att skolhuvudmän och skolledare har en viktig roll för att SPSM:s stöd ska kunna omsättas till råd och stöd i det egna arbetet. 

Uppdragens omfattning varierar från en enskild fråga som kan lösas i ett samtal till större uppdrag som kräver mer tid. Det kan handla om kommunövergripande stöd med kompetensutveckling, rådgivning och stöd i utvecklingsprocessen, på väg mot ett uppsatt mål.

Ett uppdrag på övergripande nivå

– Just nu har jag ett uppdrag i en liten kommun där vi ger stöd på övergripande nivå, med fokus på stöd till elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vår roll handlar om att både vara kunskapsutvecklare och stödjare. Vi fungerar även som ett nära stöd till de utvecklingspedagoger och specialpedagoger som håller i det interna utvecklingsarbetet på skolan, berättar Magnus. 

I kommunen används SPSM:s stödmaterial om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. Parallellt får skolledarna stöd utifrån sitt ansvar att ge förutsättningar, så att utvecklingsarbetet kan genomföras enligt den överenskomna tidsplanen.

– Lärare och pedagoger gör ett bra jobb! Men ibland behövs det ett kompletterande stöd för att komma längre med sin undervisning. 

Underlag för att tillsammans utforma stödet

För att konkretisera behovet finns ett antal frågor som gör det lättare att få syn på vilka områden som är problematiska: Har undervisningen varit tillgänglig, så att eleven genom ledning och stimulans kan komma så långt som möjligt? Har den anpassats så att eleven kan visa sin kunskap? Har den varit tillräckligt tillgänglig så att eleven kan lära sig och tala om sina behov? Har eleven fått del av extra anpassningar och särskilt stöd? 

– Svaren på frågorna ger oss underlag för att tillsammans med verksamheten utforma stödet. Vi fokuserar på hur eleverna kan få förutsättningar att tillgodogöra sig undervisningen och nå så långt som möjligt i sin utbildning, avslutar Magnus.

Artikeln är även publicerad i Lika värde nummer 4, 2023. 

Ladda ner tidningen Lika värde i vår webbutik.

Du frågar och vi ger goda råd

Hos Specialpedagogiska skolmyndigheten
svarar råd-givare på frågor om stöd.
Det är alla möjliga frågor.
Vi kan svara på vissa frågor direkt.
Andra frågor diskuterar vi
med dig som frågar
och med din skola.
Det kan handla om hur vi kan utveckla
stödet till barn och unga
med funktions-nedsättning.

Alla skolor kan ansöka om stöd

Känner ni i din skola
att ni behöver hjälp utifrån?
Räcker inte er egen
barn- och elev-hälsa till?

Då kan ni ansöka om 
special-pedagogiskt stöd
från oss på SPSM.

SPSM = Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Alla skolor kan ansöka om
det här stödet.
Det gäller från för-skola
till Komvux.

Vad ni får för stöd
beror på vad ni behöver.
Men ni måste hinna jobba med
att utveckla skolan.

– Det är viktigt att ni kan
ta emot stödet.
Ni måste vara beredda på
att lägga tid på utvecklings-arbete.
Samtidigt som ni
jobbar på som vanligt i skolan,
säger Magnus.

Magnus är specialpedagogisk rådgivare.
Han heter Lennartsson i efternamn.
Han jobbar hos SPSM i Malmö. 

Om du ansöker om stöd
hör vi av oss inom 14 dagar.
Det säger Magnus.

– Då börjar vi diskutera med dig
hur vi kan ge råd på bästa sätt. 

Rådgivarna är ett stöd
till barn- och elevhälsan 

Barn- och elevhälsan får stöd
av rådgivarna.

Barn- och elevhälsan lär sig nya saker.
De väljer sedan en kontakt-person.

Kontaktpersonen tar
kunskapen vidare i skolan. 
Så kan hela skolan utvecklas.

– Ibland möter vi pedagoger
och arbets-lag tillsammans, 
säger Magnus.

Det är viktigt att även 
skol-huvudmän och skol-ledare är med.

– Vi ser att de också har
en viktig roll i det här.

En del uppdrag är små.
Då kan det räcka med ett samtal.

Andra uppdrag tar mer tid.
Ibland ger vi stöd till en hel kommun.

Vi kan till exempel:

  • Kompetens-utveckla er.
  • Ge råd och stöd.
  • Hjälpa er att utveckla verksamheten.

Exempel på uppdrag

– Just nu har jag ett uppdrag
i en liten kommun.
Det handlar om NPF,
säger Magnus.

NPF = neuro-psykiatriska funktionsnedsättningar.

– Vi är både kunskaps-utvecklare
och stödjare. 
Vi ger också stöd till dem som
leder utvecklings-arbetet
på skolan. 

I kommunen använder de
vårt stöd-material om NPF. 

Skolledarna får också stöd.
De får hjälp att se till
att skolorna kan lyckas
med utvecklingsarbetet.

– Lärare och pedagoger
gör ett bra jobb!
Men ibland behövs det stöd 
för att komma längre
med sin undervisning. 

Vi utformar stödet
tillsammans med er 

Vad behöver ni hjälp med?
Det är inte alltid så lätt att veta.
Vi börjar därför med frågor.
Till exempel:

  • Har undervisningen varit tillgänglig?
  • Har dina elever fått hjälp?
  • Har de fått stimulans
    för att komma så långt som möjligt?
  • Har de som behöver fått anpassningar
    för att kunna visa vad de kan?
  • Har eleverna lärt sig berätta
    vad de behöver?
  • Har de som behöver
    fått extra anpassningar?
  • Har de fått särskilt stöd? 

– Svaren på frågorna hjälper oss
att utforma stödet tillsammans.
Det viktigaste är att
eleverna kan lära sig i skolan.
De ska kunna nå så långt som möjligt
i sin utbildning,
säger Magnus.

Artikeln är även publicerad i Lika värde nummer 4, 2023. 

Ladda ned tidningen Lika värde i vår webbutik

Publicerat fredag 8 december 2023