Specialpedagogiska skolmyndigheten har tillsammans med övriga skolmyndigheter fått i uppdrag att genomföra insatser för att bidra till ökad kvalitet och likvärdighet i skolan. Här hittar du information om de olika insatserna. Sidan uppdateras kontinuerligt när ny information finns.
En del i uppdraget innebär att SPSM och Skolverket gemensamt erbjuder huvudmän inom skolväsendet återkommande kvalitetsdialoger. Samtliga huvudmän för förskola, förskoleklass, grundskola, anpassad grundskola, specialskola, sameskola, gymnasieskola, anpassad gymnasieskola, kommunal vuxenutbildning och fritidshem kommer att erbjudas kvalitetsdialoger.
Skolverket ska i uppdraget, i dialog med bland annat SPSM, utveckla ett nationellt kvalitetssystem. Systemet ska kunna användas av huvudmännen dels för uppföljning, dels i det systematiska kvalitetsarbetet. Detta består av nationella målsättningar, delmål, indikatorer samt framgångsfaktorer för effektiv skolutveckling. Inför kvalitetsdialogerna kommer analysunderlag att tas fram för respektive huvudman, med uppgifter om huvudmannens resultat i förhållande till delmål och indikatorer inom kvalitetssystemet.
I april 2022 redovisade Skolverket till regeringen om en nationell målsättning för respektive skolform samt för fritidshemmet.
Skolmyndigheterna fick regeringsuppdraget (U2021/03837) i september 2021. Det är ett omfattande och flerårigt uppdrag och består av flera insatser som hänger ihop och som tillsammans ska bidra till en ökad kvalitet och likvärdighet i skolan. Uppdraget innehåller fem delområden som Skolverket ska genomföra i samverkan med övriga skolmyndigheter:
Publicerat 2024-10-28