Tre personer tittar på en dator

Tre råd till anpassade skolformer

Att jobba med elever med intellektuella funktionsnedsättningar är både spännande och utmanande. Ibland känns det ensamt, men belöningen kommer när man ser elevens framsteg. Det finns mycket du kan göra för att stärka både dig själv och utbildningen för dessa elever. Therese Lindahl, rådgivare på SPSM ger dig tre goda råd.

Gör pedagogiska planeringar

– Mitt första råd är att du som är lärare gör pedagogiska planeringar utifrån läroplanen och med stöd av kommentarmaterialet, så att eleven kan utvecklas så långt som möjligt. Om du vill få mer inspiration, se hur du gör en pedagogisk planering i SPSM:s studiepaket dubbla läroplaner, särskilt i moment 3 och 4. 

Delta i träffar för erfarenhetsutbyte

Det andra rådet handlar om att delta i SPSM:s träffar för erfarenhetsutbyte som riktar sig till rektorer, speciallärare, specialpedagoger och elevassistenter. Rektorsträffar äger rum två gånger per år och för övriga finns ett antal digitala träffar, TeachMeet. 

– Ofta kan man känna sig väldigt ensam i sitt arbete med dessa elever. De här mötesplatserna skapar en bra plattform för både inspiration och erfarenhetsutbyte. 

Satsa på Specialpedagogik för lärande

Thereses tredje råd är att satsa på kompetensutvecklingsinsatsen ”Specialpedagogik för lärande”. 

– Ta möjligheten att diskutera och pröva specialpedagogiska metoder, arbetssätt och förhållningssätt tillsammans med dina kollegor. Kompetensutvecklingen genomförs kontinuerligt under en längre tid, på arbetstid och med stöd av handledare. 

Det är möjligt att ta del av kompetensutvecklingsinsatsen både med och utan statsbidrag. 

Artikeln är även publicerad i Lika värde nummer 3, 2023.
Ladda ner tidningen Lika värde i vår webbutik.

Tre goda råd till anpassade skol-former

Jobbar du med elever med IF?
IF = intellektuella funktions-nedsättningar.
Det är både spännande och svårt.
Ibland kan det kännas ensamt.
Men det är roligt när man ser
hur eleven blir bättre!

Vill du bli en bättre lärare
för elever med IF?
Det finns mycket du kan göra.
Här får du tre goda råd
av Therese Lindahl.
Hon är råd-givare på
Specialpedagogiska skolmyndigheten. 

Råd 1:
Planera din undervisning

– Gör pedagogiska planeringar
utifrån läro-planen.
Använd också kommentar-materialet.

Det är Thereses första råd
för att din elev ska utvecklas
så långt som möjligt. 

– Bli inspirerad!
Titta i vårt studie-paket
Dubbla läroplaner.
Där kan du se hur du gör
en pedagogisk planering.
Titta särskilt på
moment 3 och 4. 

Råd 2:
Prata med kollegor

– Ofta kan man känna sig väldigt ensam
i sitt arbete med elever med IF.
Men det finns träffar
för att utbyta erfarenheter.
Var med på dem!

De här träffarna är för

  • rektorer.
  • special-lärare och special-pedagoger.
  • elev-assistenter.

För dig som är rektor
finns det rektors-träffar.
De är två gånger per år.

För er andra finns det
digitala träffar.
De går flera gånger per år.
Träffarna kallas TeachMeet.

Du kan också titta på
inspelade TeachMeet.
Titta på en träff när du vill.

Råd 3:
Utveckla din kompetens

Det finns bra kompetens-utveckling
du kan få hos oss.
Satsa på kursen
Special-pedagogik för lärande. 

På kursen kan du diskutera
och pröva

  • specialpedagogiska metoder.
  • arbets-sätt.
  • förhållnings-sätt.

– Ta möjligheten
tillsammans med dina kollegor.
Kursen är under en längre tid,
på arbets-tid.
Ni får stöd av hand-ledare. 

Publicerat fredag 17 november 2023