En synnedsättning innebär svårigheter att läsa tryckt text eller att med synens hjälp orientera och förflytta sig. Det gäller även med god belysning eller vid korrigering med linser eller glasögon. Vid blindhet är synförmågan ytterligare begränsad eller saknas helt.
Skillnaderna mellan lindrig, måttlig och svår synnedsättning eller blindhet kan vara stor, och får betydelse för planeringen och utformandet av undervisningen. Det är vanligt att en synnedsättning förekommer tillsammans med andra funktionsnedsättningar.
Synnedsättning och blindhet hos barn är ovanligt och de flesta skolor saknar därför kunskap om hur undervisningen och lärmiljön kan tillgängliggöras. SPSM erbjuder specifika utbildningar och specialpedagogisk rådgivning till skolor som har elever med svår synnedsättning.
Cerebral synnedsättning, CVI (Cerebral Visual Impairment) eller hjärnsynskada är den vanligaste formen av synnedsättning hos barn. CVI innebär svårigheter att tolka och förstå synintryck. Vid CVI förekommer oftast en nedsatt synskärpa och en påverkan på synfältet.
OVI (Ocular Visual Impairment) kan innebära svårigheter att uppfatta detaljer eller nyansskillnader i kontrast och färg.
Socialstyrelsen har tagit fram en klassifikation för synnedsättning som utgår från WHO:s internationella standard ICD (International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems). Standarden möjliggör statistiska jämförelser mellan länder.
I Socialstyrelsens klassifikation används synnedsättning som en överordnad term med sex underkategorier – från lindrig, måttlig och svår synnedsättning till blindhet i tre kategorier. SPSM tillämpar de klassificeringar och indelningar av synnedsättning som Socialstyrelsen har tagit fram.
En svår synnedsättning kan påverka barnets utveckling inom motorik, kommunikation, samspel och förmågan att tillägna sig kunskap om omvärlden. Språkutvecklingen kan också påverkas. Det är vanligt att barn med synnedsättning har sämre ordförråd och sämre begreppsvärld än många andra barn. I skolan är det därför viktigt att eleven får uppleva konkreta situationer med olika sinnesintryck för att underlätta begreppsbildning och kommunikation.
Det finns sällan två elever med synnedsättning som har identiska behov, eftersom en synnedsättning får olika konsekvenser beroende på svårighetsgrad och vilka synfunktioner som är påverkade.
Generellt sett är en väl anpassad undervisning, genomtänkta och tillgängliggjorda läromedel och en bra auditiv och taktil miljö avgörande för att elever med svår synnedsättning ska kunna vara delaktiga i skolans aktiviteter.
Vid mindre omfattande synnedsättning behövs en väl genomtänkt visuell miljö med bra belysning, tydliga färgkontraster och förstorade texter och bilder. Verbala beskrivningar är betydelsefulla oavsett synnedsättningens svårighetsgrad. Det är också viktigt att skolan arbetar med strategier för att underlätta elevens sociala delaktighet.
Publicerat 2024-11-07
Räkna med Abakus, läsning av punktskrift, tolkning av svällpappersbilder – vi har en mängd filmer och metodmaterial för undervisning av elev med synnedsättning eller blindhet.
Podden Lika värde har flera avsnitt om synnedsättning och blindhet.
SPSM producerar läromedel för elever med synnedsättning och blindhet, samt anpassar också läromedel från andra förlag. Köp anpassade läromedel i vår webbutik eller använd vår söktjänst Hitta läromedel för att hitta andra läromedel med tryckt punktskrift.