Tre personer står längst ner i en trappa. De tittar uppåt mot kameran.

Tillsammans för stärkt utbildning för elever i anpassade skolformer

I Luleå satsar man på att stärka utbildningen för elever med intellektuell funktionsnedsättning, IF. Att rektorer och lärare i högstadiet och gymnasiet samarbetar ger en sammanhängande skolgång och underlättar övergången till gymnasiet. 

– Det är hög tid att styra upp den omsorgskultur som har funnits inom skolformen, säger Rickard Nordberg, rektor för årskurs 4–9. 

Under hösten 2022 började Rickard föra samtal med rektorerna för förskoleklass, lågstadiet och gymnasiet om hur de skulle kunna skapa en så bra skolgång som möjligt för eleverna. Två rådgivare från SPSM höll sedan en halv dags kompetensutveckling för all personal. Där diskuterade de vad skiftet till en utbildningskultur innebär i vardagen, vilka utvecklingsområden som finns och inte minst hur samsynen mellan lärarna i den anpassade grundskolan och den anpassade gymnasieskolan skulle kunna stärkas. 

Delar erfarenheter och inspiration 

Det fortsatta arbetet inriktades på att hitta former för ett samarbete där lärarna kan diskutera undervisningen, med syfte att öka förståelsen för varandra och se hur de kan nå längre vad gäller elevernas progression. Det fanns en önskan om att mötas och se varandras verksamheter, vilket inte alltid är så lätt när skolorna ligger en bit ifrån varandra rent geografiskt. Men under våren 2023 har lärarna haft möten och besökt varandras skolor. 

– Det var väldigt intressant att få se miljön och klassrummet i gymnasiet. Att få se hur eleverna kommer att jobba, säger Teresia Müller, lärare på högstadiet.

Gabriella Aasa, speciallärare på gymnasiet, håller med. 

– Det är värdefullt att utbyta erfarenheter och inspirera, men också att utmana varandra. Man behöver alltid nya idéer, till exempel om material, eftersom alla läromedel inte är anpassade för våra elever. 

Utveckling av övergångar 

En annan fråga har varit hur man skapar ett bra och likartat bemötande för elever på de olika stadierna, inte minst i övergången mellan högstadiet och gymnasiet. Inför niornas avslutning i juni hade lärarna ett fysiskt överlämningsmöte där de kunde berätta om viktiga detaljer som kanske inte kommer med i en skriftlig överlämning.

– Det är bra att kunna skicka med små knep. Hur når jag just den här eleven? Det kan vara via ett intresse som hästar eller hockey, eller genom humor, säger Teresia. 

Nu ser lärarna övergången som en process där de kan lära av varandra. I höst har de planerat in fler möten, bland annat för att ge återkoppling på skolstarten och för att fånga upp vad som är viktigt att ha med i framtida överlämningar. 

Rektorerna samarbetar 

Även rektorerna möts regelbundet numera, ungefär en gång i månaden. Att avsätta tid för detta är något Rickard vill uppmuntra fler rektorer att göra. 

– Våga ta första steget till kontakt! Steg två är att skapa utrymme i agendan för gemensamma möten. Om vi ska få elevernas skolgång att hänga ihop behöver våra verksamheter också göra det. 

Teresia och Gabriella har samma mål som Rickard för det fortsatta arbetet. 

– Vi behöver se till att packa ner rätt saker i den ryggsäck eleverna har med sig från den anpassade grundskolan.

Elever i anpassade skol-former ska få bättre utbildning - Så här gör de i Luleå

I Luleå satsar de på elever som har
en intellektuell funktions-nedsättning, IF. 
Rektorer och lärare i hög-stadiet
samarbetar med gymnasiet.
De vill att det ska bli lättare för eleverna
att fortsätta till nästa skola.
Skol-gången ska hänga ihop
på ett bra sätt.

Utbildning istället för omsorg

I anpassad skola är personalen bra på
att ta hand om elever med IF.
Men utbildningen
kunde bli bättre.

Så här säger Rickard Nordberg:

– Det har funnits 
en omsorgs-kultur 
inom skol-formen.
Det är hög tid att
styra upp den.

Rickard är rektor för års-kurs 4 till 9. 

I Luleå vill de nu skapa
en utbildnings-kultur.
Men vad innebär det?

Rickard började diskutera det
med de andra rektorerna.
Det var hösten 2022.

Han pratade med rektorerna för
förskole-klass, låg-stadiet och gymnasiet.

Hur kan vi skapa
en så bra skolgång som möjligt
för eleverna?

De fick hjälp av
Specialpedagogiska skolmyndigheten.
All personal fick 
kompetens-utveckling
under en halv dag.

Personalen berättar om sina erfarenheter
och inspirerar varandra

Efter kompetens-utvecklingen
har de fortsatt att samarbeta.

Lärarna behöver:

  • Diskutera undervisningen.
  • Förstå varandra.
  • Se hur eleverna kan bli bättre.

Personalen vill gärna träffas.
De vill se varandras verksamheter.

Det är inte så lätt.
Skolorna ligger inte alltid
nära varandra.

Men under våren 2023
har lärarna haft möten.
De har besökt varandras skolor. 

– Det var väldigt intressant
att få se miljön och klass-rummet
i gymnasiet.
Att få se hur eleverna
kommer att jobba,
säger Teresia Müller.

Teresia är lärare på högstadiet. 

Gabriella Aasa håller med.
Hon är special-lärare på gymnasiet. 

– Det är värde-fullt
att utbyta erfarenheter.
Att inspirera
men också att utmana varandra.
Man behöver alltid nya idéer.
Om material, till exempel.
För alla läromedel är inte
anpassade för våra elever. 

Bättre över-gångar

En annan fråga har varit:
Hur bemöter vi eleverna
på ett bra och likartat sätt?

Det är viktigt mellan alla stadierna.
Och jätte-viktigt förstås
när eleverna ska börja gymnasiet.

Högstadie-lärarna
träffade gymnasie-lärarna i juni.
De berättade då om niorna.

– Det är bra att berätta om små knep. 

Hur når jag just den här eleven?
Det kan vara via ett intresse
som hästar eller hockey.
Eller genom humor,
säger Teresia. 

Det är viktigt att skriva ner
saker om eleverna.
Men det är också bra
att träffas och prata.
Lärarna lär sig av varandra.

De har planerat in fler möten i höst.
Då kan gymnasie-lärarna berätta
hur det gick.

På det här sättet lär sig alla
mer om vad som är viktigt
när elever börjar i ny skola. 

Rektorerna samarbetar

Även rektorerna möts regelbundet nu.
De ses en gång i månaden. 

Det borde alla rektorer göra,
tycker Rickard. 

– Kontakta andra rektorer!
Hitta tider för möten. 

Varför är det viktigt?
– Om elevernas skolgång ska hänga ihop
behöver våra verksamheter
också göra det. 

Teresia och Gabriella
har samma mål som Rickard. 
Eleverna behöver ha med sig kunskap
när de slutar nian
i den anpassade grundskolan.

De säger det på ett roligt sätt:

– Vi behöver se till att
packa ner rätt saker
i elevernas rygg-säckar.

Publicerat torsdag 26 oktober 2023