Gustav Jonsson och Tove Pålsson står med ryggen mot varandra, de ler och tittar in i kameran.

Särskilt begåvade elever behöver stimulans

Elever med särskild begåvning kan uppleva att skolan är meningslös. De har ofta hög skolfrånvaro. Hur kan man locka dem tillbaka till skolan? Att skapa berikningsgrupper är en metod för att stimulera elevernas lärande.

Drygt tre hundra elever i Härryda kommun kan betraktas som särskilt begåvade. De har lätt för att lära, har ofta ett stort ordförråd och kan resonera på en avancerad nivå. En del av dessa elever har också en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, NPF, som autism eller adhd. 

– Man räknar med att ett barn i varje klass är särskilt begåvat. Skolorna kan ha svårt att hitta bra lösningar för dem. Eleverna upplever därför skolan som tråkig och meningslös med hög skolfrånvaro som följd, säger Gustav Jonsson, skolpsykolog och initiativtagare till ett projekt med insatser för dessa elever. 

Aktiviteter med kreativa upplägg

Gustav och hans kollegor hade noterat att vissa elever, vilka definitivt inte hade inlärningsproblem, stannade hemma från skolan. I en kartläggning av bakgrunden till skolfrånvaron stod de här eleverna ut från övriga elever med frånvaro. Det blev starten till ett projekt med berikningsgrupper där dessa elever fick delta i aktiviteter med kreativa upplägg och ett innehåll som både var komplext och ämnesövergripande, så kallade berikningsaktiviteter. 

Första året deltog 8 elever och andra året 20–25 elever i projektet. 

– En vanlig miss är att skolan enbart ser funktionsnedsättningen och arbetar uteslutande med den. Då förbiser man begåvningen, säger Gustav. 

Lektioner som ger stimulans

Efter projektet har två skolor fortsatt med berikningsgrupper. Tove Pålsson, som annars är lärare i teknik, SO och språk på högstadiet, har hållit i lektionerna. 

– Vi gör allt möjligt. Vi arbetar praktiskt och teoretiskt utifrån tema och önskemål. Många elever har egna idéer och uppfinningar. Det viktigaste är att det inte finns några krav på prestation, säger Tove. 

Tove berättar att höstterminens grupp är ganska spretig, både vad det gäller styrkor och intressen. Några har en funktionsnedsättning, andra inte.

– Forskning visar att det som fungerar bra för den ena gruppen också hjälper den andra. Målet är att vara i lärande och att lektionerna ska vara en stimulans för eleverna. De ska få energi och känna att de utvecklas, säger Tove. 

Det går ännu inte att säga om projektet har ökat elevernas närvaro i skolan. Men de deltog mer konsekvent i berikningsgrupperna än på sina andra lektioner. För några elever var det tydligt att när gruppen hade ett uppehåll sjönk även deras totala närvaro i skolan. 

– Den fysiska närvaron kan fortfarande variera. Men vi upplever att den mentala närvaron har förbättrats och att eleverna är mer engagerade, säger Tove. 

Berikningsgrupper en av flera lösningar

Den största vinsten med projektet är att medvetenheten på skolorna har ökat, tycker både Gustav och Tove. Men de ser inte berikningsgrupper som den enda lösningen för att möta särskilt begåvade elever på ett bra sätt. 

– Eleverna kan tenta av betyg eller flytta upp en årskurs i ämnen där de är starka. Då får de mer tid till ämnen där frånvaron är hög. När vi får till rätt insatser för de här eleverna ser vi också bättre närvaro, säger Gustav.

Text: Lotta Engelbrektson

Artikeln är även publicerad i Lika värde nummer 4, 2023. 

Ladda ner tidningen Lika värde i vår webbutik.

Särskilt begåvade elever behöver stimulans

En del elever tycker

att skolan är väldigt lätt.

Man kallar dem

särskilt begåvade elever.

De kan uppleva att

skolan är meningslös.

 

De här eleverna 

har ofta hög skol-frånvaro. 

Hur kan vi locka dem

tillbaka till skolan?

 

En metod är att skapa

beriknings-grupper.

Så har de gjort i Härryda kommun.

De har grupper där de stimulerar

just de här eleverna.

Vilka elever är särskilt begåvade?

Härryda kommun är ett litet ställe.

Men de har räknat ut att

över 300 elever där

är särskilt begåvade.

 

– Man räknar med att

ett barn i varje klass

är särskilt begåvat.

 

Det säger Gustav Jonsson

som är skol-psykolog i Härryda.

Han har startat ett projekt

för de här eleverna.

 

Men hur är då 

särskilt begåvade elever?

 

De har lätt för att lära.

De kan ofta många ord.

De kan tänka

på en avancerad nivå. 

En del av de här eleverna har NPF.

NPF = neuro-psykiatrisk funktions-nedsättning.

Exempel:

Autism.

ADHD. 

– Skolorna kan ha svårt att

hitta bra lösningar för dem. 

Eleverna upplever därför

skolan som tråkig och meningslös.

Det leder till hög skol-frånvaro,

säger Gustav. 

De startade ett projekt

för särskilt begåvade elever

Gustav och hans kollegor

lade märke till en del elever 

som stannade hemma från skolan.

 

Det var elever som verkligen inte

hade svårt att lära sig.

 

Det blev starten till ett projekt

med beriknings-grupper.

 

I grupperna fick eleverna vara med i

kreativa aktiviteter.

Det kunde vara flera ämnen

på samma gång.

Innehållet var komplext.

 

Det gav eleverna mer

än den vanliga undervisningen.

 

Första året deltog 8 elever.

Andra året var 20 till 25 elever

med i projektet. 

 

– Ofta ser skolan

bara elevens funktions-nedsättning.

De arbetar bara med den.

Det är ett vanligt misstag.

Då ser man inte begåvningen,

säger Gustav. 

Lektioner som ger stimulans

Projektet i Härryda är nu över.

Två skolor har fortsatt ha

berikningsgrupper efter det. 

 

Tove Pålsson har hållit lektionerna.

Hon är annars lärare på hög-stadiet.

Hennes ämnen är teknik,

SO och språk.

 

Vad gör ni i de här grupperna, Tove?

– Vi gör allt möjligt.

Det är både praktiska saker och teori.

Vi har olika tema.

Eleverna får komma med önskemål.

Många elever har egna idéer

och uppfinningar.

Det viktigaste är att det inte finns

några krav på prestation. 

 

Tove säger att gruppen nu i höst 

är ganska spretig.

Eleverna är bra på olika saker.

De har olika intressen.

Några har en funktions-nedsättning,

andra inte.

 

Men det gör inget 

att eleverna är så olika.

Tove berättar:

 

– Det som funkar bra

för den ena gruppen

hjälper också den andra. 

Det visar forskning.

 

Vad är målet med grupperna?

– Målet är att vara i lärande.

Lektionerna ska vara

en stimulans för eleverna.

De ska få energi och

känna att de utvecklas. 

 

Och målet är också att

eleverna ska vilja komma till skolan,

eller hur?

– Ja, precis.

 

Funkar det då?

– Närvaron på plats

kan fortfarande vara olika.

Men vi upplever att

den mentala närvaron

är bättre nu.

Eleverna är mer engagerade,

säger Tove. 

 

Det går ännu inte att säga

om projektet har gjort att

eleverna är mer i skolan. 

 

Men de deltog oftare

i berikningsgrupperna

än på sina andra lektioner. 

 

När gruppen hade ett uppehåll

sjönk närvaron i skolan.

 

Det kanske inte var så

för alla elever.

Men för några var det tydligt. 

 

Det finns fler lösningar

Skolorna i Härryda

har lärt sig nya saker

om särskilt begåvade elever.

Personalen har blivit mer medveten.

 

Det är det bästa med projektet.

Det tycker både Gustav och Tove.

 

Berikningsgrupper är en bra lösning.

Men det finns andra bra sätt

att möta de här eleverna på.

 

– Eleverna kan tenta av betyg.

Eller så kan de flytta upp en årskurs

i ämnen där de är bra. 

Då får de mer tid till ämnen

där de är borta mycket. 

Det säger Gustav.

 

– När vi har rätt insatser 

ser vi en bättre närvaro.

Publicerat fredag 8 december 2023