
Bra särskilt stöd skapar lugn på skolan
På Falkenbergsskolan i Kalmar har elever i behov av stöd tillgång till ett resurscentrum. Denna möjlighet har tillsammans med tydlig lektionsplanering skapat ett större lugn på skolan.
– När jag började här var ansvaret för elever i behov av stöd otydligt, vilket ledde till oro hos elever och lärare. Idag är ansvaret tydligt uppdelat på olika funktioner. Vi har ett arbetssätt som gör både oss och eleverna mycket lugnare, säger Hanna Skygebjerg, lärare och mentor.
Falkenbergsskolan har cirka 65 medarbetare och 570 elever från förskoleklass upp till årskurs nio. När skolan fick en ny rektor 2015 påbörjades ett utvecklingsarbete.
– Jag såg att skolan jobbade alltför traditionellt och att det inte var en skola för alla. Vi började prata om att tillgängliggöra lärmiljön, där skolans Resurscentrum och mentorskapet är två viktiga delar, säger Per-Ola Jacobson, rektor.
Alla lärare är också mentorer för en elevgrupp. Mentorskapet på skolan handlar bland annat om att stärka den sociala gruppsammansättningen och hjälpa eleverna till ett gott och hållbart mående.
– Mentorn är närmast eleven och vårdnadshavaren. Ett gott stöd till eleven bygger på att denna relation är bra och den måste därför vårdas hela tiden, säger Per-Ola.
Resurscentrum ger eleverna stöd
Resurscentrum är en anpassad miljö som ligger centralt i skolan. Hit får elever komma delar av eller hela skoldagar, utan att ingå i en särskild undervisningsgrupp.
– Elever kan komma till oss i början av dagen för att gå igenom dagens schema. Andra kan komma för att jobba med uppgifter efter genomgång i klassrummet. Hur ofta och länge en elev är här kan variera över tid, utifrån elevens mående och behov, säger Marie Bäck, specialpedagog.
Stödet anpassas utifrån behov och dagsform
Femton elever har en egen plats i skolans Resurscentrum och nyttjar stödet regelbundet. De flesta av dem har någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. En diskussion mellan skolpersonal, elev och vårdnadshavare avgör om denna form av stöd är aktuellt för eleven. Sedan anpassas dagarna utifrån behov och dagsform med stöd från Resurscentrum, i samverkan mellan eleven och personal. Anpassningen underlättas av att skolan har en grundplanering och en mall för en tydlig lektionsplanering. Planeringen är tillgänglig digitalt, så att Resurscentrum kan gå igenom den med eleverna och se vad de ska göra när de kommer.
Det mest avgörande för att skapa en skola för alla är medarbetarnas insatser, framhåller Per-Ola.
Artikeln är även publicerad i tidningen Lika värde nummer 3, 2023.
När eleverna får bra särskilt stöd blir det lugnt på skolan
På Falkenbergs-skolan i Kalmar
har de ett resurs-centrum.
Elever kan gå dit för att få stöd.
Lärarna planerar också
tydliga lektioner.
Det här har gjort det
lugnare på skolan.
Det här är Falkenbergsskolan
Årskurser: Förskole-klass till nian.
Elever: 570.
Personal: 65.
Skolan ligger i Kalmar,
inte i staden Falkenberg.
De ville att eleverna
skulle få lugn och ro
– När jag började på skolan
fanns det en oro
hos elever och lärare,
säger Hanna Skygebjerg.
Hanna är lärare och mentor
på Falkenbergsskolan.
– Vem skulle hjälpa
elever som behöver stöd?
Det var otydligt.
Därför blev det oroligt.
Nu har de delat upp ansvaret
på ett tydligt sätt.
– Vi har idag ett arbets-sätt
som gör både oss och eleverna
mycket lugnare,
säger Hanna.
De utvecklade skolan
Skolan fick en ny rektor år 2015.
Då startade de ett utvecklings-arbete.
Rektorn heter Per-Ola Jacobson.
Han berättar:
– Jag såg att skolan jobbade
alltför traditionellt.
Det var inte en skola för alla.
Vi började prata om att
göra lär-miljön mer tillgänglig.
Två viktiga delar är
skolans Resurscentrum
och mentorerna.
Mentorn är jätte-viktig
Alla lärare är mentorer
för en elev-grupp.
– Mentorn är närmast eleven
och föräldern.
Det är viktigt att
den relationen är bra.
Det ger ett gott stöd till eleven.
Därför måste mentorn
vårda relationen hela tiden,
säger Per-Ola.
Att vara mentor på skolan
handlar om att:
- Hjälpa eleverna att må bra.
- Stärka relationerna i gruppen.
Resurscentrum ger eleverna stöd
Resurscentrum är en anpassad miljö.
Det ligger mitt i skolan.
Eleverna kan vara där
hela skol-dagen
eller en del av dagen.
Marie Bäck jobbar på Resurscentrum.
Hon är special-pedagog.
– Elever kan komma till oss
för att gå igenom dagens schema.
Andra kommer för att
jobba med uppgifter,
säger Marie.
Hur ofta och länge
en elev är där
är olika.
– Det beror på hur eleven mår
och på behov.
Det kan variera över tid.
De anpassar stödet till eleven
Femton elever har en egen plats
i skolans Resurscentrum.
De får stöd regelbundet.
De flesta av dem
har någon form av NPF.
NPF = neuro-psykiatrisk funktions-nedsättning.
För att få en plats på Resurscentrum
behöver eleven ha
behov av särskilt stöd.
Personalen diskuterar först
med eleven och föräldrar.
Kan det här stödet passa?
Skolan anpassar sedan dagarna.
De samarbetar med varandra
Det finns en bra samverkan
mellan lärarna,
eleven och Resurscentrum.
Skolan är bra på att planera.
De har en mall
för hur man planerar
tydliga lektioner.
Planeringen finns digitalt.
Resurscentrum och eleven
kan därför titta på
vad lärarna har planerat.
Det gör att det blir lättare
att anpassa stödet till eleven.
De kan se vad de ska göra
när eleven kommer
till Resurscentrum.
– Det viktigaste av allt
är personalens jobb
för att skapa en skola för alla,
säger Per-Ola.
Ladda ner tidningen Lika värde
Den här artikeln kommer från
Filmer om Falkenbergsskolan
Falkenbergsskolan berättar
i flera filmer
om sitt arbete
kring elever med NPF.
Filmerna finns i SPSM:s studiepaket NPF.
Prenumerera på tidningen Lika värde
Vill du prenumerera på vår tidning?
Det är gratis.