Att undervisa elev med blindhet i förskoleklass – åk 3, teoretiska ämnen, fördjupning
Kursen ger fördjupad kunskap om specialpedagogik och ämnesmetodik för undervisning av elev med blindhet i grundskolan, åk F–3.
-
13måndagapril 2026-08fredagmaj 2026SPSM Fortbildning
-
Typ av aktivitet: Nätbaserad kurs
- Målgrupp: Lärare, Specialpedagog Speciallärare
- Aktivitets-ID: 404393
- Pris: Ingen avgift
Beskrivning
Välkommen till en kurs där du via digitala föreläsningar får fördjupade kunskaper om undervisningssituationen för elever med blindhet.
Kursen omfattar:
- två obligatoriska, digitala träffar
- tisdag den 21 april kl. 13.00 – 16.30
- onsdag den 22 april kl. 13.00 – 16.30
- självstudier som beräknas ta ca 10 timmar att genomföra.
Kursinnehåll:
- Att delge de andra kursdeltagarna exempel på aktiviteter och få en inblick i varandras lärmiljöer.
- Inkluderande arbetssätt kring kroppsspråk och icke-verbal kommunikation.
- Taktila bilder och matematik i anpassade läromedel.
- Att räkna med abakus.
- Läsa och skriva punktskrift, metoder för hur man kan arbeta för att ge eleven möjligheter att utveckla sin lästeknik och öka sin läshastighet.
- Nationella prov och anpassningar.
- Samtal kring utvecklingsrelaterade frågor och socialt samspel.
Medverkande
Victoria Bergström, victoria.bergstrom@spsm.se, 010-473 52 53
Maria Johansson, maria.johansson@spsm.se, 010 473 54 40
Carina Homanen, carina.homanen@spsm.se, 010-473 62 00
Ulrika Vanhoenacker, ulrika.vanhoenacker@spsm.se, 010-473 50 91
Målgruppsbeskrivning
Lärare alternativt lärare tillsammans med resursperson, som arbetar i teoretiska ämnen med elev i grundskolans årskurs F-3 som har punktskrift som läsmedium.
Förkunskaper
Fördjupningsdelen är den avslutande delen i utbildningspaketet. För att du ska kunna tillgodogöra dig innehållet är det en förutsättning att du har gått Studiepaket blindhet åk F-6 samt Att undervisa elev med blindhet i förskoleklass-årskurs 3, teoretiska ämnen.
Syfte
Att öka den specialpedagogiska kompetensen kring elever med blindhet i en inkluderande skolmiljö.
Mål
Efter genomgången kurs ska du som kursdeltagare
- ha fått fördjupade insikter i taktil läsning av text och bild.
- ha fått kunskap kring anpassningar av läromedel och nationella prov.
- ha fått fördjupade insikter om användning av abakus.
- ha fått kunskap om inkluderande arbetssätt kring kroppsspråk och icke-verbal kommunikation.
- ha delgett exempel på undervisningssituationer och fått inblick i övriga kursdeltagares lärmiljöer.
Funktionsnedsättningar
Synnedsättning
Upplysningar om innehåll
Carina Homanen, carina.homanen@spsm.se, 010-473 62 00
Maria Johansson, maria.johansson@spsm.se, 010 473 54 40
Upplysningar om administration
Om du har frågor kring din anmälan eller ditt konto, kontakta ansvarig administratör via vårt kontaktformulär.
Vid kontakt med oss, uppge alltid namn och ID-nummer på aktiviteten.
Skolform
Grundskola
Teman
Delaktighet, Lärandestrategier, Lärmiljö, Läromedel, Lärverktyg, Tillgänglighet
Övrigt
Kursen ges som nätkurs och är öppen för deltagarna under den angivna tiden. Deltagarna kommer också att medverka i digitala träffar som är schemalagda. För att deltagarna ska kunna tillgodogöra sig innehållet är det av yttersta vikt att tid avsätts för genomförande av kursen.