Forskningsutblick: Yrkesläraren, en uppfinnare i specialpedagogisk verksamhet

En studie inom gymnasial yrkesutbildning i Sverige.

Studien handlar om yrkeslärares arbete med specialpedagogisk verksamhet i svenska yrkesutbildningar.

Studien svarar på två frågor:

  1. vilka förutsättningar har yrkeslärare för att arbeta med specialpedagogisk verksamhet i olika yrkesprogram?
  2. hur arbetar yrkesläraren med den specialpedagogiska verksamheten?

Så här gjorde forskarna

I studien intervjuades 15 yrkeslärare från åtta yrkesprogram i tre kommuner. Intervjuer gjordes med två lärare från bygg- och anläggningsprogrammet, en lärare från barn- och fritidsprogrammet, en från el- och energiprogrammet, tre från vård- och omsorgsprogrammet, två lärare från hotell- och turismprogrammet, en från VVS- och fastighetsprogrammet, en från industritekniska programmet och fyra lärare från fordons- och transportprogrammet. Det var en jämn könsfördelning bland de som deltog i studien. De flesta var över 50 år och hade mer än 10 års undervisningserfarenhet. 

Datasamlingens intervjuer utgjordes av semistrukturerade intervjuer, vilket innebär att frågorna var öppna för att intervjupersonernas svar skulle variera. Dessa icke ledande frågor gav uttömmande svar som på olika sätt visade vad de intervjuade yrkeslärarna ville berätta.  

Det här kom forskarna fram till

När svaren från de 15 yrkeslärarna analyserats framkom en tydlig dikotomi. I sammanhanget innebär dikotomi att svaren synliggjorde två tydliga och motsägelsefyllda delar. Den ena delen handlar om den brist på stöd som yrkesläraren upplever från skolan. Det handlar till exempel om att yrkesläraren upplever att skolan prioriterar nationella mål, regler och givna lösningar framför yrkeselevernas behov. Det synsättet gör att få yrkeslärare får tillgång till specialpedagogisk handledning, vilket i sin tur leder till att yrkesläraren måste klara många utmaningar på egen hand eller i samarbete med andra yrkeslärare. 

Trots skolans utebliva stöd visar resultaten att yrkeslärarna utgår från elevernas varierade behov, för att på så sätt undervisa och vägleda eleven att nå så långt som möjligt mot uppsatta nationella mål. För att stödja eleven tillämpar yrkesläraren ett förhållningssätt med förståelse för elevernas svårigheter. Förhållningssättet utvecklar goda professionella elevrelationer, en varierad undervisning och anpassningar som stimulerar alla elevers lärande och utveckling. 

I sin undervisningspraktik har läraren en dialog med enskilda elever för att identifiera deras behov och styrkor. Anpassningarna på individ- och gruppnivå består ofta av att integrera teori och praktik i undervisningen. Dessutom ger yrkesläraren ett språkstöd när så krävs. Yrkesläraren samtalar ofta med kollegor om vad som kan vara det bästa för eleven. Yrkesläraren utvärderar och följer upp enskilda elever samt dokumenterar processen i studieplaner, som ligger till grund för enskilda elevsamtal. Innehållet i dokumentationen används även generellt på gruppnivå eftersom fler än en elev kan uppleva likartade svårigheter.

Sammanfattningsvis visar analysen att yrkesläraren gör mer än förväntat, med tanke på det bristande handledningsstödet. 

Så kan du förstå och använda forskningen

Forskarnas bedömning är att det är fortsatt viktigt att yrkeslärarna får undervisning i specialpedagogisk verksamhet i sin lärarutbildning. Det är i skärningspunkten mellan elevers behov och lärarens undervisning som specialpedagogisk verksamhet utvecklas, oavsett om det organisatoriska stödet brister. 

Yrkesläraren bör lära känna elevens svagheter och behov, men även elevens intressen och styrkor. Studiens resultat indikerar att vägen till den specialpedagogiska verksamheten ofta byggs på goda professionella relationer där yrkesläraren på olika sätt ges möjlighet att motivera elevens lärande och utveckling. Detta står inte i motsats till att nå uppsatta yrkesutbildningsmål, utan snarare är det en väg för yrkesläraren att stödja eleven att nå utbildningsmålen.

Yrkes-lärare är uppfinnare i special-pedagogisk verksamhet

Hur arbetar yrkeslärare 
med specialpedagogisk verksamhet?
Hur gör de på olika yrkes-program?
Vilka förutsättningar har de?
Det ville forskare från Umeå universitet veta.
De intervjuade lärare på gymnasiet.
Lärarna var bra på att hitta lösningar.

Så här gjorde forskarna

Forskarna intervjuade 15 yrkeslärare.
De var från åtta yrkes-program 
i tre kommuner. 

De här fick svara på frågor:

  • 2 lärare från bygg- och anläggnings-programmet.
  • 1 från barn- och fritids-programmet.
  • 1 från el- och energi-programmet.
  • 3 från vård- och omsorgs-programmet.
  • 2 från hotell- och turism-programmet.
  • 1 från VVS- och fastighets-programmet.
  • 1 från industri-tekniska programmet.
  • 4 från fordons- och transport-programmet. 

Lika många kvinnor som män
var med i studien.

De flesta var över 50 år.
De hade undervisat mer än 10 år.

Lärarna fick svara fritt.
Forskarna fick långa och bra svar.
De analyserade svaren efteråt.

Det här kom forskarna fram till
Forskarna såg två saker tydligt.

  1. Lärarna tycker att de får
    för lite stöd från skolan.
  2. De jobbar med
    elevernas olika behov.

Märker du?
Trots lite stöd
jobbar de ändå special-pedagogiskt.

Skolan borde ge mer stöd till lärarna

Elevernas behov är inte
prio ett för skolan.
Det kände yrkes-lärarna
i studien.

Det här verkar vara viktigare:

  • Nationella mål.
  • Regler.
  • Färdiga lösningar.

Yrkeslärarna vill ha hand-ledning
i specialpedagogik.
Men det var inte många
som fick det.

Det finns många utmaningar
med eleverna.

Lärarna får klara av det
på egen hand.
Eller samarbeta
med andra lärare.

Yrkeslärarna utgår från
elevernas olika behov

Lärarna fick alltså inte mycket stöd.
Men de försöker ändå
förstå vad eleverna behöver.

De vill verkligen
att eleven ska nå
så långt som möjligt.

De ska klara
de nationella målen.

Så här gör lärarna:

  • De utvecklar bra relationer
    med eleven.
  • De undervisar på ett
    varierat sätt.
  • De anpassar för att
    alla ska kunna lära sig
    och utvecklas.
  • De blandar teori och praktik.
  • De ger språk-stöd när det behövs.

Det är viktigt att tala med varandra

Hur vet man då
vad en elev behöver?

Lärarna pratar med enskilda elever.
Vad behöver de?
Vad är de bra på?

Yrkeslärare talar också ofta
med kollegor.
Vad är det bästa för eleven?

De utvärderar och följer upp

Yrkeslärare utvärderar
hur det går för
enskilda elever.

De följer också upp dem.

Lärarna dokumenterar.
De skriver studie-planer.
Det är viktigt på flera sätt.

Dokumenten kan de använda
när de ska ha elev-samtal.

Ibland kan lärarna använda
dokumentationen 
i en hel grupp.

För det är ju så att
flera elever kan ha
samma svårigheter.

Yrkeslärarna gör mycket
för eleverna

Yrkeslärarna får inte mycket stöd.
De gör mer för eleverna
än förväntat.

Det visar studien.

Så kan du förstå studien

Det är viktigt att yrkeslärare
får lära sig om specialpedagogik
i sin lärar-utbildning.

Elever behöver ofta specialpedagogik.
Lärarna måste kunna
möta elevers behov.

Och det gör de också.
Trots att stödet till lärarna 
inte alltid är så bra
i skolan.

Som yrkeslärare behöver du
ta reda på 
vad eleven behöver.
Vad eleven är dålig på.

Du måste också se
vad eleven är intresserad av.
Vad eleven är bra på.

Goda relationer är viktiga.
Då kan du motivera dina elever
på bra sätt.

Det är viktigt för att
eleven ska kunna lära sig
och utvecklas.

På det sättet kan du
hjälpa dina elever att
nå utbildnings-målen.

Publicerat tisdag 26 november 2024