Forskningsutblick: Lärares perspektiv på stödjande och inkluderande skriftspråkspraktiker
Artikeln handlar om lärares reflektioner över språk-, skriv- och läsundervisning för yngre elever. Lärarnas målsättning är att utveckla inkluderande undervisningspraktiker. Deras intention är att förebygga, identifiera och undanröja hinder så att alla elever får förutsättningar att delta och lära i skriftspråkundervisningen.
Lärare från fyra olika skolor deltog i forskningsprojektet. Skolorna har olika profiler: en är inriktad på dyslexi och neurologiska funktionsnedsättningar, en annan satsar på medveten språk- skriv- och läsundervisning, i den tredje skolan har de flesta eleverna ett annat modersmål än svenska och den fjärde är en anpassad grundskola.
Resultaten visar hur lärarna använder olika metoder och arbetssätt för att anpassa undervisningen efter elevernas förutsättningar och behov. Lärarna växlar mellan att lära ut språkets form och funktion och att koppla undervisningen till elevernas liv och till företeelser i samhället.
Det här handlar forskningen om
Hur kan man möta mångfalden av elever och skapa möjligheter för delaktighet och lärande i språk-, skriv- och läsundervisning? Artikeln visar hur lärare i olika praktiker arbetar för att möta variationen av förutsättningar och behov i klassrummet. Artikeln bidrar med kunskap om hur inkluderande skriftspråkspraktiker skapar förutsättningar för alla elevers deltagande och lärande kan utformas och genomföras.
Så här gjorde forskarna
Forskningsprojektet genomfördes vid fyra skolor i fyra svenska kommuner, med 24 lärare från förskoleklass och lågstadium. Datainsamlingen gjordes genom kvalitativa fokusgruppsamtal. Fokusgruppsamtal valdes eftersom det är en metod där data samlas in genom en grupps interaktion runt ett bestämt ämne. Som inspirationsmaterial för samtalen användes en noga utvald bilderbok. Den inledande frågeställningen för samtalen var hur lärarna kan arbeta inkluderande utifrån en text. Vi var intresserade av gruppens samlade kunskaper och erfarenheter av att designa och iscensätta skriftspråkspraktiker som skapar förutsättningar för elevers delaktighet och lärande. I samtalen synliggjordes hur lärarna i interaktionen med varandra skapade en djupare förståelse för ämnet de samtalade om, det vill säga stödjande och inkluderande skriv- och läsundervisning.
Det här kom forskarna fram till
Lärare utformar och genomför språkliga aktiviteter utifrån både stödjande och inkluderande aspekter för att skapa möjligheter för alla elevers delaktighet och lärande. Lärarna anpassar undervisningen efter elevernas olika förutsättningar och behov genom att använda multimodala och kollaborativa arbetssätt. De rör sig på olika språkliga nivåer och växlar fokus mellan att undervisa om form och funktion och koppla innehållet i undervisningen till elevernas livsvärld och olika samhällsfrågor. Det framträder hur lärarna arbetar med texter som relaterar till elevernas tankar, om sorg och glädje, drömmar och känslor, men även konkreta funderingar om krig, flykt och olika maktfaktorer.
I projektet framkom fler likheter än skillnader mellan skolorna. Det fanns till exempel ett tydligt fokus på multimodala metoder och vikten av didaktisk flexibilitet, det vill säga förmågan att anpassa undervisningen efter elever, situation och sammanhang. Lärarna lyfte också fram vikten av att producera text, inte bara att konsumera och bearbeta befintliga texter. I analysen synliggjordes även skillnader, men lärarnas avsikter att inkludera alla elever i undervisningen var deras primära intention.
Ingen av lärarna menade att eleven måste anpassa sig till den rådande undervisningen. Istället betonar de att det är lärmiljön och de skriftspråkliga aktiviteterna som ska utformas och genomföras för att skapa förutsättningar för alla elevers delaktighet och lärande. Vi menar att detta indikerar att lärarna intar ett grundläggande relationellt perspektiv på lärande och att denna syn på stödjande och inkluderande pedagogik ger fler elever möjlighet att delta och lära utifrån sina förutsättningar och behov.
Så kan du förstå och använda forskningen
Artikeln är av intresse för såväl lärare som utvecklar stödjande och inkluderande skriftspråkspraktiker, som forskare inom olika forskningsområden för att förstå hur hinder för lärande kan förebyggas, identifieras och undanröjas. Artikeln kan inspirera lärare att möta variationen av elever i klassrummet genom att arbeta multimodalt och med kollaborativa arbetsformer. Det handlar också om att ta tillvara elevernas förförståelse och knyta innehållet i undervisning till elevernas livsvärld och samhälleliga frågor.
Forskning
Så hjälper lärare alla sina elever
att lära sig läsa och skriva
Lärare från fyra skolor var med
i ett forsknings-projekt.
Skolorna hade helt olika utmaningar.
I artikeln kan du läsa
hur lärarna tänker kring
att undervisa yngre elever.
Det handlar om språk och
att lära dem läsa och skriva.
Lärarnas mål är att utveckla
ett sätt att undervisa
så att alla elever blir inkluderade.
De vill få bort allt som
gör det svårt för eleverna
att lära sig.
Först lite om studien
De fyra skolorna som deltog
har olika profiler
En skola var inriktad på
neurologiska funktions-nedsättningar
och dyslexi.
Eleverna hade svårt att
lära sig läsa och skriva.
En annan skola satsade
extra mycket på språk.
I den tredje skolan
hade de flesta eleverna
ett annat modersmål
än svenska.
Den fjärde var
en anpassad grund-skola.
Det vi kallade sär-skola förr.
Det här visar studien
Lärarna jobbade på olika sätt.
Men alla anpassade undervisningen
efter eleverna
Lärarna växlade mellan
olika metoder.
Ena stunden
lärde de ut språket.
Nästa stund
kopplade de undervisningen
till sådant eleven känner till.
Det här handlar studien om
Elever är olika.
- Hur kan vi möta dem alla?
- Hur gör vi dem delaktiga?
- Vad är bästa sättet att
lära dem alla läsa och skriva?
Artikeln visar hur olika lärare tänker om det.
Så här gjorde forskarna
Forskarna besökte fyra skolor.
Skolorna var i fyra olika kommuner.
24 lärare var med.
De arbetade i förskole-klass och
låg-stadium.
Forskarna pratade med lärarna.
De hade samtal i fokus-grupper.
Det var en bra metod.
De började med att titta i en bilder-bok.
Hur kan man arbeta inkluderande
med en sådan text?
Lärarna diskuterade det
tillsammans.
Det här kom forskarna fram till
Lärare tänker mycket på att
göra alla elever delaktiga
Lärare jobbar med språket
på ett inkluderande sätt.
De hjälper eleverna
så att de ska lära sig.
Lärarna anpassar undervisningen
Elever har olika förutsättningar.
De behöver hjälp med olika saker.
Lärarna anpassar sig
till eleverna.
Lärarna jobbar multi-modalt
Lärarna använder inte bara ord.
De använder även
bilder, gester, ljud och blickar.
De jobbar kollaborativt
Hela gruppen
hjälper varandra
att förstå och lära sig.
Lärarna växlar nivå
Ibland är det svårare,
ibland lättare.
Ibland är det mer teoretiskt.
Ibland kopplar läraren det till
elevens värld
Det kan vara tankar om
- sorg och glädje
- drömmar
- känslor.
Det kan också vara
funderingar om
- krig
- flykt
- makt.
Skolorna var mer lika
än olika
Det viktigaste för alla
var att inkludera alla elever.
Skolorna jobbade alla
multi-modalt.
Alla anpassade undervisningen.
Lärarna sa också
att det är viktigt att skriva.
Inte bara läsa.
Det fanns så klart skillnader också
men mest likheter.
Lärarna ska anpassa sig till eleverna,
inte tvärtom
Ingen av lärarna sa att
eleven måste anpassa sig
till undervisningen.
De sa att lär-miljön
ska passa eleverna.
Alla ska kunna vara med
i aktiviteterna.
Alla ska ha en chans
att lära sig.
Lärarna pratar mycket
med eleverna
Forskarna såg att lärarna
satsar på bra relationer
med eleverna.
Lärarna vill ge bra stöd
så eleverna kan lära sig.
Eleverna ska kunna delta
utifrån sina förutsättningar
och behov.
Så kan du använda studien
Jobbar du med yngre elever?
Lär du elever läsa och skriva?
Läs artikeln och bli inspirerad!
Artikeln är också intressant
för dig som forskar.
Du får lära dig om
hur lärare får bort hinder.
Läs hur de jobbar med mer än ord.
Hur de lär sig tillsammans
i klass-rummet.
Ta upp samhälls-frågor!
Ta vara på det dina elever redan vet.
Koppla din undervisning
till deras värld.