Tre elever pratar på skolgården

5 råd för att främja skolnärvaro

Hur kan man arbeta förebyggande för att främja närvaro i skolan? Helene Fägerblad, rådgivare på SPSM, har fem goda råd. 

1. Två råd till skolhuvudmän

Följ upp att alla skolor har rutiner för att upptäcka problematisk skolfrånvaro tidigt. Se även till att ni har rutiner för samverkan med socialtjänst och andra externa aktörer. 

2. Var uppmärksam på signaler

Det kan till exempel vara att en elev är ensam, har ströfrånvaro, inte deltar i aktiveter eller har svårt att ta till sig undervisningen. Att uppmärksamma detta tidigt är avgörande. 

3. Ta reda på hur eleverna upplever skolan 

Genom enkäter, gruppsamtal och enskilda samtal kan ni förstå vad en elev tycker är jobbigt. Det kan vara saker vi vuxna inte kan föreställa oss, men som kan leda till att en elev slutar komma till skolan. Missa inte de elever som inte syns och hörs så mycket, då även deras upplevelser av skolan behöver komma fram. En så enkel sak som att lyssna på en elev kan göra henne eller honom tryggare. 

4. Arbeta förebyggande 

Att främja närvaro hänger ihop med allt annat man gör i den pedagogiska, sociala och fysiska miljön. Skapa trivsel och trygghet i alla tre miljöer. Ta vara på elevernas styrkor! För elever som har olika utmaningar i skolan kan det vara otroligt viktigt för självkänslan. 

5. Arbeta tillsammans inom skolan 

Elevhälsan är en bra resurs. Rektor bör se till att det finns tid att stötta och diskutera med varandra. Samarbeta också med vårdnadshavarna för att få en större bild av elevens situation. Allt kanske inte beror på skolan.

Artikeln är även publicerad i Lika värde nummer 4, 2023.

Ladda ner tidningen Lika värde i vår webbutik.

5 goda råd för att elever ska vilja komma till skolan

Hur kan vi arbeta

för bättre närvaro i skolan?

Hur blir vi mer före-byggande?

Helene Fägerblad är råd-givare

på Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Här ger hon fem goda råd. 

Råd 1:

Ha bra rutiner, skol-huvudmän!

Upptäcker alla skolor

problematisk frånvaro tidigt?

Har de rutiner för att göra det?

Följ upp skolorna!

 

Och hur är det med samverkan?

Har ni samverkan med social-tjänst,

till exempel?

Se till att ni har rutiner för det också. 

 

Råd 2:

Var uppmärksam på signaler

Det är viktigt att se eleverna.

Det kan finnas tidiga tecken på

att en elev inte mår så bra.

 

 

Exempel på signaler är om eleven

 

är ensam.

är borta från skolan då och då.

inte är med på aktiveter.

har svårt att lära sig. 

 

En sådan elev kanske senare

stannar hemma från skolan.

 

Råd 3:

Ta reda på hur

eleverna upplever skolan 

Vad tycker dina elever är jobbigt?

Det kan du förstå genom

samtal med eleven.

grupp-samtal.

enkäter.

Det elever tycker är jobbigt

kan vara saker vi vuxna

inte kan föreställa oss.

 

Det kan vara små-saker.

Men det kan leda till

att en elev slutar komma

till skolan. 

 

Missa inte de tysta eleverna.

Deras upplevelser av skolan

behöver också komma fram. 

 

Att lyssna på en elev

kan göra eleven tryggare. 

 

Råd 4:

Arbeta förebyggande 

Gör skolan till en trevlig och trygg plats

som eleverna vill komma till.

 

Ta också vara på

det eleverna är bra på.

Det kan vara otroligt viktigt

för deras själv-känsla.

 

Det är viktigt 

särskilt för de elever

som har det tufft i skolan.

 

Råd 5:

Arbeta tillsammans i skolan 

Elev-hälsan är viktig.

Du som är rektor 

bör se till att det finns tid 

att stötta och diskutera

med varandra. 

 

Samarbeta också med föräldrarna.

Då får ni veta mer om

hur eleven har det.

 

Alla problem kanske

inte beror på skolan.

 

Den här artikeln kommer från

Lika värde nummer 4, år 2023.

Publicerat fredag 8 december 2023