
Forskningsutblick: Lärares relationskompetens – uppfattningar hos lärare och elever med och utan ADHD och ASD
Studien undersökte om en utbildningsinsats för lärare kunde förbättra relationerna mellan lärare och elever, med eller utan adhd och, eller autism. Totalt deltog 33 lärare och 232 elever i åldrarna 10 till 16 år från två skolor. Av de 232 eleverna hade 35 adhd och, eller autism.
På en av skolorna fick lärarna en utbildning i relationskompetens, medan lärarna på den andra skolan inte fick någon sådan utbildning. Resultatet visar att lärarna som deltagit i utbildningen upplevde att relationerna hade förbättrats med alla elever, oavsett om de hade en diagnos och oavsett kön. Resultatet för elevernas upplevelser var mer komplext. Medan flickor med diagnos upplevde att relationerna förbättrades efter utbildningsinsatsen rapporterade pojkar utan diagnos att deras relationer till lärarna försämrades. Det innebär att utbildning i relationskompetens kan ha en positiv effekt på lärares förståelse för och interaktion med elever med neuropsykiatriska diagnoser. Men också att det kan vara svårt att räcka till för alla elever.
Det här handlar forskningen om
Studiens syfte var att undersöka om lärares förbättrade relationskompetens kan förändra deras interaktion med elever. Forskarna utgick från att både lärarnas syn på relationer och relationernas kvalitet, förbättras av utbildning om relationers betydelse. Forskarna ville också veta hur elevernas uppfattning påverkades av utbildningsinsatsen. Tidigare forskning om relationer mellan lärare och elever med NPF har främst fokuserat på att kartlägga relationens status – alltså hur relationen ser ut vid ett visst tillfälle. Studien undersöker i stället hur relationen kan utvecklas och förbättras, och bidrar därför med insikter om hur lärare kan skapa relationer som i förlängningen bidrar till elevers lärande.
Så här gjorde forskarna
Två skolor deltog i studien. På skolan där utbildningsinsatsen genomfördes deltog 13 lärare och 75 elever varav 17 elever hade adhd och, eller autism. På den andra skolan deltog 20 lärare och 157 elever varav 18 elever hade adhd och, eller autism. Syftet med att ha en kontrollskola var att säkerställa att eventuella förändringar i lärarnas syn på relationen till eleverna berodde på utbildningsinsatsen och inte på andra faktorer. För att undersöka om utbildningsinsatsen påverkade lärarnas syn på relationen till sina elever, både i allmänhet och specifikt för elever med diagnos, ombads lärarna skatta relationen till sina elever vid tre olika tidpunkter under en termin. Den första mätningen gjordes innan utbildningen startade, den andra efter att utbildningen avslutats, och den sista mätningen genomfördes i slutet av terminen för att se om förändringarna höll i sig över tid. På samma sätt skattade eleverna relationen till sin lärare vid samma tillfällen. Syftet med det var att ta undersöka om eleverna märkte någon skillnad efter utbildningen.
Det här kom forskarna fram till
Studien visar att de lärare som genomgått utbildningen upplevde en tydlig förbättring i sina relationer med eleverna, oavsett om eleverna hade en diagnos och oavsett kön. På skolan där lärarna inte fick utbildning märktes inga förbättringar. Tvärtom fanns det tecken på att relationerna försämrades något. Det skulle kunna bero på att studien genomfördes under pandemin våren 2020. När det gäller elevernas egna upplevelser var resultaten mer blandade. På skolan där lärarna fått utbildning såg man signifikanta förändringar i två grupper: flickor med adhd och, eller autism, och pojkar utan diagnos. Flickornas skattningar visar att relationerna med lärarna förbättrades av utbildningen. För pojkarna utan diagnos var det tvärtom – de upplevde att relationen försämrades. För skolans övriga elevgrupper - pojkar med diagnos och flickor utan diagnos, fanns inga tydliga förändringar. Resultatet innebär att utbildning kan förändra lärares relationskompetens, och deras syn på och interaktion med eleverna. Samtidigt indikerar resultaten att det kan vara svårt för lärare att räcka till för att möta alla elevers behov.
Så kan du förstå och använda forskningen
Utbildning av relationskompetens är viktigt för lärare som vill förstå och möta behoven hos elever med NPF. Detta är särskilt avgörande för att skapa en inkluderande skolmiljö där alla elever kan känna sig trygga och delaktiga. Genom riktade utbildningsinsatser, diskussion och reflektion kan lärare få en gemensam förståelse för relationer. Att lärare får verktyg till att stärka sina relationer med eleverna kan leda till ökad trivsel och motivation och därmed bättre lärande. Genom att identifiera de faktorer som påverkar relationer kan skolor utveckla strategier för att stötta både lärare och elever. Resultaten ger insikter om hur skolor kan organiseras och vilka resurser som behövs för att stödja lärarnas arbete och elevernas utveckling.
Kan en kurs göra lärare bättre på att möta elever med eller utan ADHD och autism?
Lärarna på en skola
fick gå en kurs i relations-kompetens.
Skulle det göra dem bättre på att
prata med eleverna
och lyssna på dem?
Lärarna tyckte efter kursen
att de hade blivit bättre.
Relationerna var bättre.
Eleverna tyckte inte alltid det.
Flickor med diagnos sa att det blivit bättre.
Men pojkar utan diagnos sa
att det blivit sämre.
Forskarna jämförde också
med en skola där lärarna
inte gick på kurs.
Resultatet visar att
en relations-kurs kan vara bra.
Lärarna lär sig om NPF.
Men det är svårt att räcka till
för alla elever.
NPF = Neuro-psykiatrisk funktions-nedsättning
Det här handlar forskningen om
Kan lärare inter-agera med elever
på nya sätt
om de lär sig mer om relationer?
Det ville några forskare veta.
Forskarna ville också veta
om eleverna märkte någon skillnad
efter kursen.
Nytt i den här studien är
att forskarna undersöker utveckling.
- Hur kan vi utveckla relationer?
- Hur kan vi förbättra dem?
Genom studien lär vi oss
hur lärare kan skapa bra relationer.
Det är viktigt för att eleverna
ska lära sig mer i skolan.
Så här gjorde forskarna
Två skolor var med i studien.
Eleverna var mellan 10 och 16 år.
På den ena skolan
fick lärarna gå en kurs.
- 13 lärare gick kursen.
- 75 elever var med i studien.
- 17 elever hade ADHD och, eller autism.
Den andra skolan
var kontroll-skola.
De var med för att
forskarna skulle ha något
att jämföra med.
- 20 lärare deltog.
- 157 elever var också med.
- 18 elever hade ADHD och, eller autism.
Både lärarna och eleverna fick säga
hur bra eller dåliga de tyckte
att relationerna var.
De gjorde tre mätningar
under en termin:
- Före kursen.
- Efter kursen.
- I slutet av terminen
för att se om förändringarna
höll i sig.
Det här kom forskarna fram till
Lärarna som gick kurs
tyckte att det blev bättre
Lärarna upplevde att
relationerna med eleverna
blev mycket bättre efter kursen.
- Med elever med eller utan diagnos.
- Med både flickor och pojkar.
Eleverna tyckte olika
Forskarna såg stora förändringar
efter kursen
i två elev-grupper.
- Flickor med ADHD och, eller autism
tyckte relationerna med lärarna
blev mycket bättre. - Pojkar utan diagnos
tyckte det blev sämre.
De här tyckte inte att
det hade blivit bättre eller sämre:
- Pojkar med diagnos.
- Flickor utan diagnos.
På kontroll-skolan blev det inte bättre
På skolan där de inte gick på kurs
märkte de inga förbättringar.
Tvärtom, det verkade bli sämre.
Men det kan bero på att
det var pandemi just då.
Utbildning kan löna sig
Lärare kan bli bättre på
relationer med elever.
Men det kan vara svårt för lärare
att räcka till för alla.
Så kan du förstå studien
Det är viktigt att lära sig mer
om relationer.
En kurs hjälper dig som är lärare
att förstå dina elever med NPF.
Du blir bättre på att möta
dina elevers behov.
När du lär dig mer
blir det lättare att skapa
en inkluderande skola.
Då kan alla elever känna sig trygga.
De blir delaktiga.
På en kurs får du och dina kollegor
diskutera och fundera.
Ni lär er tillsammans.
Eleverna trivs bättre
när relationerna i skolan är bra.
De blir mer motiverade
och lär sig bättre.
Men det är inte bara du som lärare
som ska jobba med relationer.
Din skola behöver också ha strategier.
Skolan ska kunna stötta
både dig som är lärare
och dina elever.