Forskningsutblick: Elevers delaktighet under läslektioner i anpassad grundskola

En studie av högstadieelever i anpassad grundskola visar att eleverna upplever hög delaktighet under läslektioner, men att stödet från vuxna i klassrummet ibland kan begränsa interaktionen mellan eleverna. Genom att använda SPSMs delaktighetsmodell har forskaren analyserat sex läslektioner, där trygghet och individanpassat stöd framhölls som viktiga framgångsfaktorer.

Studien undersöker högstadieelevers delaktighet under läslektioner i anpassad grundskola. Forskaren observerade sex lektioner i en klass och lät eleverna göra ett quiz. Elevernas delaktighet analyserades med hjälp av SPSM:s delaktighetsmodell, som är ett sätt att öka elevers delaktighet. Studien visade att eleverna hade en hög grad av delaktighet, men också att stödet från speciallärare och assistenter ibland kunde stå i vägen för interaktion med andra elever.

Det här handlar forskningen om

Studien undersökte elevernas delaktighet under läslektioner. Det ingick som en del av ett projekt där eleverna utvecklade datorprogram för att göra lästräningen roligare. Enligt delaktighetsmodellen finns det sex olika aspekter på delaktighet: tillgänglighet, tillhörighet, engagemang, samhandling, autonomi och erkännande. Det innebär att elever har stor delaktighet när de känner tillhörighet, har tillgänglig undervisning och valmöjligheter, när de känner engagemang, får erkännande och när de interagerar med andra. 

Så här gjorde forskaren

Forskaren deltog vid fyra olika slags läslektioner i svenska. På lektionerna läste eleverna upp nyheter för varandra, de lyssnade när läraren läste en skönlitterär bok, de läste och svarade på quiz digitalt och några elever hade enskild lästräning med en lärare. Forskaren antecknade det som hände under lektionerna och använde Delaktighetsmodellen för att ringa in de aspekter av delaktighet som uppfylldes. Eleverna fick också svara på forskarens frågor. Klassen bestod av 16 elever, 13 flickor och 3 pojkar, i åldrarna 13–16 år. Sex vuxna arbetade i klassen, fem kvinnor och en man, varav två speciallärare och fyra elevassistenter. 

Det här kom forskaren fram till

Eleverna var delaktiga på flera sätt. Miljön var trygg och eleverna hänsynsfulla mot varandra. Speciallärarna och assistenterna visste var de behövdes bäst och erbjöd snabbt det stöd som eleverna behövde för att kunna delta i aktiviteter utifrån sina förutsättningar. Alla elever svarade att det är viktigt att kunna läsa och de valde orden ”roligt” och ”spännande” om läsningen. Eleverna hade möjlighet att välja bänkbok och nyhet när de skulle läsa nyheter för varandra. Undervisningen, med närhet till stöttande vuxna verkade hindra interaktionsmöjligheter mellan elever. Det som saknades var interaktion mellan eleverna då de istället interagerade med eller genom de vuxna i klassrummet. Det verkade som att den goda tillgängligheten, med vuxna nära till hands, istället begränsade elevernas tillgång till varandra och därmed hindrade deras interaktion.

Så kan du förstå och använda forskningen

Studien genomfördes i anpassad grundskola och kan användas av dig som arbetar där. Den kan också vara intressant för dig som arbetar i grundskolan, eftersom delaktighet är ett sätt göra undervisningen inkluderande. Studien visar att det är värdefullt att observera flera lektioner för att få en helhetsbild när delaktighetsmodellen används. Det ger ett bättre underlag för att analysera och utveckla undervisningen. 

Hur delaktiga är elever under läs-lektioner i anpassad grund-skola?

Forskaren Kattis Edström
var med på sex lektioner i en klass.
Det var en anpassad grundskola.
Hon ville se om eleverna är delaktiga
när de övar sig att läsa.
Eleverna gick på hög-stadiet.

Kattis såg att eleverna var delaktiga.
Men hon såg också
att personalen hjälpte
lite för mycket ibland.
Det hindrade eleverna 
att diskutera ihop.

SPSM = Special-pedagogiska skol-myndigheten.

Det här handlar studien om

Studien undersökte
elevernas delaktighet
under läs-lektioner.

Studien var en del av
ett större projekt.
Där utvecklar elever dator-program.
Det ska göra det roligare att
öva sig att läsa.

Kattis använde SPSM:s
delaktighets-modell.

Det här är delaktighets-modellen

Sex saker behövs
för att elever ska vara
riktigt delaktiga:

  1. Tillgänglighet.
  2. Tillhörighet.
  3. Engagemang.
  4. Samhandling.
  5. Autonomi.
  6. Erkännande. 

Det innebär att elever är delaktiga
när de 

  • känner att de hör till.
  • har undervisning som funkar för dem.
  • får välja.
  • känner engagemang.
  • får bekräftelse.
  • diskuterar med andra. 

Så här gjorde forskaren

Forskaren var med i en klass

Elever:

  • 16 elever.
  • 13 flickor och 3 pojkar.
  • 13 till 16 år gamla. 

Personal:

  • 6 vuxna arbetade i klassen.
  • 5 kvinnor och 1 man.
  • 2 special-lärare och 4 elev-assistenter. 

Det här gjorde de

Forskaren var med vid
fyra olika typer av läs-lektioner
i svenska.

Eleverna fick 

  • läsa nyheter för varandra.
  • lyssna när läraren läste en bok.
  • läsa och svara på frågor digitalt.
  • svara på forskarens frågor.

Några elever fick öva
enskilt med en lärare. 

Det här gjorde forskaren:

  • Antecknade vad som
    hände på lektionerna.
  • Kryssade av de sex sakerna
    i delaktighets-modellen.
  • Ställde frågor till eleverna.

Det här kom forskaren fram till

Eleverna

Eleverna var delaktiga på flera sätt.
Miljön var trygg.
De var hänsynsfulla
mot varandra. 

Personalen

Speciallärarna och assistenterna
visste var de behövdes bäst.
De gav snabbt det stöd
som eleverna behövde.
Eleverna kunde vara med.

Om att läsa

Alla elever sa att
det är viktigt att kunna läsa.
De valde också
de här orden:

  • Roligt.
  • Spännande.

Eleverna fick välja bok och nyhet
när de skulle läsa
för varandra. 

En nack-del med stöd

De vuxna fanns alltid i närheten.
De gav mycket stöd.

Stöd är förstås bra.
Tillgänglighet är bra.

Men en dålig sak med det:
Det verkade göra att eleverna
inte diskuterade tillsammans.
De pratade med lärarna
i stället.

Det begränsade eleverna lite.

Så kan du använda studien

Studien är gjord i en
anpassad skola.

Men delaktighet är viktigt
i alla skolor.
Det gör undervisning
inkluderande.

Läs därför gärna studien.

Använd också gärna
delaktighets-modellen.
Den hittar du på SPSM:s webbplats.

Om du använder modellen:
Det är bra att använda den
på flera lektioner.
Inte bara på en.

Då ser du helheten.
Det gör det lättare för dig
att utveckla din undervisning.

Mer om artikeln

Titel

Student Participation
in Reading Classes
in a Swedish Compulsory School
for Students Diagnosed with
Intellectual Disability 

Författare

Kattis Edström
Luleå tekniska universitet. 
kattis.edstrom@ltu.se 

Publicerat torsdag 5 december 2024