Tillgängligt från början

Om du producerar ett läromedel och följer nedanstående rekommendationer redan från början är förutsättningarna för att det passar många målgrupper goda.

Utveckla i första hand för webb

Det förenklar åtkomsten - i relation till att göra program som behöver installeras på varje enhet. Utveckla i andra hand för specifik enhet när det är relevant. Ha samma tillgänglighetskrav oberoende av enhet.

Använd standardformat

Det vill säga de etablerade formaten, verktygen och navigeringssätten. Det handlar till exempel om hur man navigerar med tabb och piltangenter och bekräftar med Enter. Det gäller också etablerade format på bilder som jpg och png, standardformat på video, mpeg och format på ljud som mp3 eller ogg.

Att använda standard underlättar för dem som använder digitala verktyg.

Använd följsam webbdesign

Detta gör att innehållet fungerar på flera enheter, det vill säga dator, platta, mobil eller liknande.

Förbered för tillägg

Förbered gärna för tillägg som ökar tillgängligheten. Detta kan exempelvis innebära att förbereda för teckenspråk genom att göra det möjligt att senare lägga till film. Antingen av allt material eller inledning och sammanfattningar. Förbered också för användning av symbolbaser i läromedel där symbolskrift används.

Beskriv navigering

Beskriv hur man navigerar på webbplatsen med tangentbordskommandon. Specifika instruktioner kan behövas för personer med synnedsättning och rörelsehinder.

Gör en tillgänglighetsredogörelse

Beskriv på vilket sätt ditt digitala läromedel är tillgängligt, gör en så kallad tillgänglighetsredogörelse.

En tillgänglighetsredogörelse kan se ut på olika sätt, eller kanske på flera sätt beroende på syftet.

Checklista som hjälp vid inköp

Det kan vara bra att den som ska köpa in läromedlet får en överblick över tillgängligheten. Då kan det vara lämpligt med en checklista som visar vilka tillgänglighetsaspekter som finns i läromedlet.

Det kan se ut så här:

Beskrivning som hjälp för användning

Den som ska använda ett digitalt läromedel har nytta av att få en beskrivning om vilken tillgänglighet som finns och hur man kan anpassa läromedlet för olika elever. Det kan handla om att få egenskaper och funktioner förklarade på ett tydligt sätt.

Det kan se ut så här:

Både checklista och beskrivning

Ofta är det bra att ha båda versionerna, en checklista som hjälp vid inköp och en mer djupgående beskrivning av tillgängligheten inför användningen.

Lagkrav

Idag finns det krav på tillgänglighetsredogörelse för offentliga aktörers webbplatser och mobila applikationer. Det innebär att man på sin webbplats beskriver hur man uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, det vill säga på vilket sätt webbplatsen är tillgänglig samt vilka avsteg man gjort och varför. Det ska också finnas en möjlighet för allmänheten att rapportera brister på tillgängligheten. Lagen gäller inte läromedel.

Så här kan det se ut:

Publicerat 2020-11-06