I digital form
När du utvecklar läromedel i digital form finns det några saker att ta hänsyn till om du vill att ditt läromedel ska passa för många. Här har vi sammanställt rekommendationer för grundläggande tillgänglighet vid digitala produktioner.
Innehåll på sidan
Grundläggande tillgänglighet i digitala läromedel (PDF-dokument, 641 bytes) .
Fysisk tillgänglighet
Detta handlar om att läromedlet ger möjligheter för olika individer att hantera och komma åt innehållet i ett läromedel.
Kognitiv tillgänglighet
Det är också viktigt att ditt läromedel är kognitivt tillgängligt, det vill säga att det ger olika individer möjligheter att ta till sig och förstå innehållet utifrån ett begreppsmässigt och språkligt perspektiv.
Tillgängligt från början
Om du producerar ett läromedel och tänker in tillgänglighet redan från början är förutsättningarna för att det passar många målgrupper goda.
Tillgänglighetsredogörelse
Beskriv på vilket sätt ditt läromedel är tillgängligt och förenkla för dem som ska köpa in och för dem som ska använda läromedlet.
Samlade rekommendationer
Här nedan kan du ladda ner den fördjupade informationen av rekommendationerna i form av pdf.
Axbom, Per, Digital tillgänglighet .
Att utveckla läromedel för elever med lindrig utvecklingsstörning (PDF-dokument, 2 kB)
Att utveckla läromedel för elever med rörelsehinder (PDF-dokument, 1 kB)
Att utveckla läromedel i digital form för elever med funktionsnedsättning (PDF-dokument, 2 kB)
Behovsbeskrivningar (2018) .
Egenskaper för digitala läromedel och film (PDF-dokument, 316 bytes)
European Agency for Special Needs and Inclusive Education, ICT for Information Accessibility in Learning (ICT4IAL), Riktlinjer för tillgänglig information (PDF-dokument, 679 bytes)
Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, Webbdirektivet – översikt, Vägledning för webbutveckling .
Swedish Standards Institute, SIS, Vägledningen Utbildningsresurser på internet (2015 (PDF-dokument, 243 bytes)
The UDL Guidelines, Vägledning för universell utformning, från organisationen CAST .
Vägledning för Universell utformning från Certec, Lunds Tekniska Högskola .
W3C:s riktlinjer för tillgänglighet på internet