Här följer en kort beskrivning av läs- och skrivsvårigheter. En utförligare beskrivning kan du läsa i pdf:en till höger samt på sidorna på spsm.se.
Läs- och skrivsvårigheter är en övergripande term som innefattar alla som har svårigheter att läsa och skriva oavsett orsak.
Dyslexi, som också kallas specifika läs- och skrivsvårigheter, är en medfödd och ofta ärftlig funktionsnedsättning. Den räknas som en form av läs- och skrivsvårigheter.
Personer med dyslexi har särskilt svårt att lära sig läsa, känna igen ord och stava. Det påverkar också läsförståelsen. Dyslexi är inte relaterat till intelligensnivå.
Ibland kan personer med dyslexi också ha neuropsykiatriska, språkliga och kognitiva funktionsnedsättningar som kan påverka läs- och skrivutvecklingen.
Dyslexi kan visa sig på lite olika sätt. Barnet kan ha svårigheter med både talat och skrivet språk. Det är vanligt att man läser långsamt och hakar upp sig på ord, läser snabbt och fel, utelämnar ord eller vänder på bokstäverna i korta ord. Kanske skriver man otydligt och kastar om eller utelämnar bokstäver och har svårt att stava rätt.
En konsekvens av att ha stora svårigheter med att lära sig läsa är att eleven kommer att möta mindre mängd text än sina kamrater. Efter några år i skolan förväntas eleven läsa för att lära och när läsningen inte fungerar, påverkas fler och fler skolämnen. Ytterligare en konsekvens av mindre mängd läsning blir ett begränsat ordförråd, vilket i sin tur påverkar läsförståelse och begreppsutveckling.
Dyslexin kan också medföra sekundära svårigheter, som att organisera sin tillvaro. Det kan vara svårt att lära sig saker utantill, exempelvis multiplikationstabellen, telefonnummer och glosor. Att lyssna och anteckna samtidigt är ofta problematiskt.
Det är viktigt att skolan skapar goda förutsättningar och möjligheter för läs- och skrivinlärningen. Den behöver prioriteras och måste få ta tid.
Det är också viktigt att man skiljer lästräning och den läsning man gör för att hämta in kunskap. För att utveckla sina ämneskunskaper behöver en elev med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi få möjlighet att lyssna till texten och använda olika lärverktyg för att inte hamna på efterkälken rent kunskapsmässigt. Risken är annars att avkodningen kräver så stor del av elevens energi att endast en mycket liten del återstår att använda till själva förståelsen av en text. Här nedan beskrivs vad som kan underlätta för elevgruppen.
Det behövs många tillfällen att läsa och skriva olika typer av texter och samtala om dem. Texterna bör vara motiverande och gärna finnas på en valbar nivå.
På lektioner där ämnets innehåll är i fokus behöver eleverna få tillgång till stöd i sitt lärande. Det kan handla om att lyssna på text vid läsning, språkkontroll och ordprediktion vid skrivning.
Det kan vara till hjälp att använda digitala verktyg, som mobilens kalender och påminnelser, för att hålla ordning på skolarbete, läxor och tider.
Elever med läs- och skrivsvårigheter eller dyslexi finns inom samtliga skolformer, såväl grundskola som specialskola och anpassade skolformer, eftersom elever med dyslexi ibland också har andra funktionsnedsättningar som försvårar läs- och skrivutvecklingen.
Publicerat 2023-06-29