Hur ska man tänka kring arbetet med automatisering i matematik?

Hur ska man tänka kring arbetet med automatisering i matematik?

Svar:

Det är alltid en balansgång att göra en avvägning mellan övning och kompensation. Att öva "in absurdum", fastän övningen inte ger resultat är inte meningsfullt eftersom det leder till misslyckande. Ett bättre sätt är att arbeta med intensivmatte, att öva i perioder helst utöver lektionstid och återkomma till övningsområden flera gånger. För elever med specifika svårigheter att befästa talfakta, kan användandet av hjälpmedel som miniräknare vara en framgångsfaktor. Det är viktigt att insatsen noggrant följs upp och utvärderas.

 

stödmaterialet får du guidning i planering, utformning och anpassningar av undervisningen.

 

Exempel på material att använda vid arbete med intensivträning av automatisering:

Olsson, I. Intensivträning i matematik åk  1-3. Natur och Kultur

Olsson, I. & Sterner, G. Intensivträning i matematik åk 4-6. Natur och Kultur
NCM Intensivundervisning i matematik


Publicerat fredag 10 mars 2023