Finns det forskning om läs- och skrivinlärning för elever med hörselnedsättning eller elever som är döva ?

Finns det forskning om läs- och skrivinlärning för elever med hörselnedsättning eller elever som är döva ?

Svar:

I en artikel i vetenskaplig tidskrift från 2021 tar Sahlén tillsammans med Grenner, van der Weijer och Johansson upp området berättande textkvalitet hos elever med hörselnedsättning

Prediktorer för berättande textkvalitet hos elever med hörselnedsättning 

 

Psykolog Emil Holmer har i sin avhandling " Läsutveckling för döva och hörselskadade behöver stärkas" (Linköping 2016) belyst området.

Skolporten  informerar och intervjuar " Läsutveckling för döva och hörselskadade behöver stärkas"

 

Skolverket lyfter hur hörselhjälpmedel tillsammans med datorbaserad spelutveckling ger nya möjligheter för skriftspråksutveckling för barnet med hörselnedsättning.

Datorlek underlättar läsinlärning vid nedsatt hörsel

 

Forskaren Carin Roos har under flera år bedrivit forskning inom området och man kan ta del av hennes forskning kring läs och skrivinlärning. I samarbete med SPSM har Roos sammanställt en forskningsöversikt kring läs- och skrivlärande.  

En sammanfattning av forskningsöversikten Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande för döva barn och barn med hörselnedsättning


Publicerat tisdag 3 december 2024