I en artikel i
vetenskaplig tidskrift från 2021 tar Sahlén tillsammans med Grenner, van der
Weijer och Johansson upp området berättande textkvalitet hos elever med
hörselnedsättning
Prediktorer
för berättande textkvalitet hos elever med hörselnedsättning
Psykolog Emil Holmer
har i sin avhandling " Läsutveckling för döva och hörselskadade behöver
stärkas" (Linköping 2016) belyst området.
Skolporten
informerar och intervjuar " Läsutveckling för döva och hörselskadade
behöver stärkas"
Skolverket lyfter hur
hörselhjälpmedel tillsammans med datorbaserad
spelutveckling ger nya möjligheter för skriftspråksutveckling för barnet med
hörselnedsättning.
Datorlek
underlättar läsinlärning vid nedsatt hörsel
Forskaren Carin
Roos har under flera år bedrivit forskning inom området och man kan
ta del av hennes forskning kring läs och skrivinlärning. I samarbete med
SPSM har Roos sammanställt en forskningsöversikt kring läs- och skrivlärande.