Finns det forskning om läs- och skrivinlärning för elever med hörselnedsättning eller elever som är döva ?

Finns det forskning om läs- och skrivinlärning för elever med hörselnedsättning eller elever som är döva ?

Svar:

Birgitta Sahlén professor i logopedi föreläste i Linköping på HEAD konferensen 2019 om "Lyssningsansträngning förståelse och lärande". Man kan ta del av hennes föreläsning på UR play

I en artikel i vetenskaplig tidskrift från 2021 tar Sahlén tillsammans med Grenner, van der Weijer och Johansson upp området berättande textkvalitet hos elever med hörselnedsättning

Psykolog Emil Holmer har i sin avhandling " Läsutveckling för döva och hörselskadade behöver stärkas" (Linköping 2016) belyst området.

Skolverket lyfter hur hörselhjälpmedel tillsammans med datorbaserad spelutveckling ger nya möjligheter för skriftspråksutveckling för barnet med hörselnedsättning.

Forskaren Carin Roos har under flera år bedrivit forskning inom området och man kan ta del av hennes forskning kring läs och skrivinlärning. I samarbete med SPSM har Roos sammanställt en forskningsöversikt kring läs- och skrivlärande.  



Publicerat tisdag 13 juni 2023