Får en elev använda utprovade lathundar vid bedömningssituationer i matematik?

Får en elev använda utprovade lathundar vid bedömningssituationer i matematik?

Svar:


Frågan om hur ni ska se på lathundar och strukturstöd är inte helt entydig och det är ni på skolan som ska avgöra hur och när lathundarna ska användas.  

Hur kan lathundar användas?
Lathundar och matteverktyg används ibland som ett stöd i inlärningen. I takt med att elevernas förmågor utvecklas, minskar behovet av verktygen. Då har matteverktygen en funktion som pedagogiskt verktyg som ger ledning och stimulans för många elever. Situationen kan se annorlunda ut när det gäller en elev med en funktionsnedsättning.

Att motverka konsekvenserna av en funktionsnedsättning och anpassa bedömningssituationen
Skolan har ett uttalat ansvar att motverka en funktionsnedsättnings konsekvenser för en elevs lärande.  Ni kanske har konstaterat att strukturerad träning inte ger samma effekt som hos andra, och kompenserande stöd genom extra anpassningar och särskilt stöd är nödvändigt för att stötta elevens lärande. Det påverkar också hur ni ska tänka vid bedömningen. Om en elev har extra anpassningar som kompenserar för en funktionsnedsättning, och som hjälper eleven att utveckla sina förmågor, ska eleven också vid bedömningssituationen få använda sina anpassningar.  Det gäller dock inte Nationella prov där det finns särskilda anvisningar.

Välkommen till Stödmaterial matematiksvårigheter på vår webbsida.


Publicerat torsdag 7 december 2023