Har du läromedel som passar för en viss elevgrupp men är osäker på hur du ska nå dem? Här har vi samlat kanaler och tjänster som kan vara till hjälp.
I skolenhetsregistret finns bland annat adresser till Sveriges skolor.
Döva elever och elever med hörselnedsättning finns i flera olika skolformer. De kan gå i statliga specialskolor, kommunala hörselskolor, hörselklasser inom vanliga skolor eller vara fullt integrerade i den ordinarie undervisningen.
De kan också gå i anpassade skolformer, kommunala gymnasieskolor, vuxenutbildning eller på riksgymnasiet för döva och hörselskadade.
I specialskolan går eleverna i tio år. På riksgymnasiet kan utbildningen vara tre eller fyra år, beroende på elevens behov.
Här hittar du länkar till organisationer och skolformer där du kan nå målgruppen:
Elever med intellektuell funktionsnedsättning finns i flera olika skolformer, beroende på ålder och stödbehov.
Under förskoletiden går de flesta barn i ordinarie kommunal eller fristående förskola.
I grundskoleåldern går många elever i anpassad grundskola, som har två inriktningar:
På gymnasienivå finns anpassad gymnasieskola, även den med två inriktningar:
För vuxna finns utbildningar som kommunal vuxenutbildning och komvux som anpassad utbildning, både på grundläggande och gymnasial nivå.
Här hittar du länkar till verksamheter och nätverk som arbetar med eller når målgruppen:
Elever med läs- och skrivsvårigheter, inklusive dyslexi, finns i alla skolformer – från grundskola till vuxenutbildning.
Många elever med dyslexi har också andra funktionsnedsättningar som kan göra det ännu svårare att utveckla läs- och skrivförmågan. Det är därför viktigt att läromedel och information når fram på ett tillgängligt och anpassat sätt.
Här hittar du länkar till organisationer och sammanhang där du kan nå målgruppen och de som arbetar med dem:
Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) – till exempel adhd, autism eller Tourettes syndrom – går oftast i grundskolan. De kan vara placerade i en vanlig klass med särskilt stöd, undervisas i mindre grupp eller få enskild undervisning. Vissa går i resursskola.
Resursskolor erbjuder små undervisningsgrupper, hög lärartäthet och lokaler anpassade för elever med stora stödbehov. I vissa grupper finns enbart elever med NPF-diagnoser.
På vissa orter finns även särskilda undervisningsgrupper på gymnasienivå för elever med NPF.
De flesta elever med NPF följer grundskolans läroplan eller läser ordinarie kurser på gymnasiet.
Här hittar du länkar till aktörer och organisationer som arbetar med målgruppen:
De flesta elever med rörelsehinder eller rörelsenedsättning går i vanliga grund- och gymnasieskolor. I vissa fall finns det särskilda RH-verksamheter – skolor med anpassad undervisning för elever med omfattande rörelsehinder. Det finns också några riksgymnasier i landet som vänder sig till samma målgrupp.
Om eleven har fler funktionsnedsättningar utöver rörelsehindret kan anpassad grund- eller gymnasieskola vara det mest lämpliga alternativet.
Här hittar du länkar till verksamheter och nätverk som når målgruppen:
De flesta elever med språkstörning går i den ordinarie grundskolan. Vissa skolor erbjuder särskilda alternativ för att möta elevernas behov, till exempel kommunikationsspår eller kommunikationsklass.
Ett mindre antal elever med språkstörning går i specialskola. Specialpedagogiska skolmyndigheten driver dessa skolor på uppdrag av staten. Undervisningen följer i stort sett samma innehåll som grundskolan, men är uppdelad på tio år för att ge eleverna mer tid till lärande. Ett exempel är Hällsboskolan, som är en nationell specialskola för elever med språkstörning. Den finns i Stockholm och Umeå.
Under förskoletiden går barn med språkstörning oftast i kommunal eller fristående ordinarie förskola.
Det finns även ett riksgymnasium för elever med språkstörning.
Här hittar du länkar till verksamheter och nätverk som riktar sig till målgruppen:
Elever med synnedsättning finns inom alla skolformer – från förskola till gymnasieskola och vuxenutbildning. Placeringen beror ofta på om eleven har enbart synnedsättning eller om det också finns andra funktionsnedsättningar som påverkar behovet av stöd.
Vissa elever går i ordinarie undervisning med specialpedagogiskt stöd, medan andra kan vara inskrivna i anpassad skola eller särskilt anpassade undervisningsmiljöer.
Här hittar du länkar till organisationer och nätverk som arbetar med eller når målgruppen:
Publicerat 2025-09-22