Intellektuell funktionsnedsättning

Här följer en kort beskrivning av intellektuell funktionsnedsättning.

Personer med intellektuell funktionsnedsättning har nedsatt förmåga att ta in och bearbeta information, generalisera samt att använda sin kunskap i olika vardagliga situationer. Arbetsminnet är ofta nedsatt och kunskap kan därför glömmas från en dag till en annan. Behovet av upprepning är stort. För att kunna samspela behövs ofta ett alternativt sätt att kommunicera.

Stora variationer

Det finns stora variationer inom intellektuell funktionsnedsättning, vilket betyder att både lärsituationer och läromedel behöver anpassas för att ge eleven möjlighet att ta till sig kunskap och utveckla sin självständighet.

Det är inte ovanligt att personer med intellektuell funktionsnedsättning även har andra funktionsnedsättningar. Några exempel är rörelsehinder, syn- eller hörselnedsättningar, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) och tal- och språksvårigheter.

För att personer med intellektuell funktionsnedsättning ska få rätt bemötande brukar man dela in målgruppen i tre begåvningsnivåer, grav, måttlig och lindrig, utifrån behov och förutsättningar. Här blir det tydligt hur stor bredden inom gruppen faktiskt är. Läs mer om detta i vår fördjupade beskrivning i pdf:en om intellektuell funktionsnedsättning.

Språkutveckling och kommunikation

Språkutvecklingen är ofta försenad eller avvikande. Eleven kan behöva stöd av konkreta material, bilder, symboler eller tecken tillsammans med talat språk.

Det nedsatta arbetsminnet har stor betydelse för språkförståelsen och förmågan till inlärning. Personer med intellektuell funktionsnedsättning använder sig ofta av enstaka ord eller korta meningar. Det finns även de som talar flytande och i fullständiga meningar.

Kommunikativt samspel

Många har också nedsatt förmåga att förstå de grundläggande stegen för kommunikativt samspel: att kunna starta, upprätthålla och avsluta ett samtal. Turtagning är ett område som behöver tydliggöras många gånger för den här gruppen.

Vad kan underlätta lärandet?

Stöd för minnet

Det kan finnas behov av verktyg för att ge stöd till minnet när det gäller exempelvis tidsuppfattning och planering.

Var finns eleverna?

Under förskoletiden finns de flesta barnen i kommunens eller fristående aktörers ordinarie förskoleverksamhet.

Anpassad grundskola, inriktning ämnen

Här har de flesta eleverna en lindrig intellektuell funktionsnedsättning. De här eleverna läser samma ämnen som övriga grundskolan, men enligt anpassade grundskolans läroplan. En del av eleverna är individintegrerade. Det vill säga de går i en grundskoleklass, men läser enligt anpassade grundskolans läroplan.

Anpassad grundskola, inriktning ämnesområden

Här finns elever med grav eller måttlig intellektuell funktionsnedsättning varav den största gruppen har en måttlig intellektuell funktionsnedsättning. Eleverna läser ämnesområden.

Anpassad gymnasieskola, Nationella program

Här finns de elever som tidigare gått på anpassad grundskola och har läst enligt grundskolans ämnen.

Anpassad gymnasieskola, Individuella program

Här finns de elever som tidigare gått på anpassad grundskola med inriktning ämnesområden.

Vuxenstudier

För vuxenstuderande finns bland annat följande utbildningsalternativ:

  • Kommunal vuxenutbildning som anpassad utbildning på grundläggande nivå.
  • Kommunal vuxenutbildning som anpassad utbildning på gymnasial nivå.
  • Kommunal vuxenutbildning som anpassad utbildning på grundläggande nivå, som motsvarar den utbildning som ges inom ämnesområden i anpassad grundskola.

Läs mer om intellektuell funktionsnedsättning

Läromedel för elever med intellektuell funktionsnedsättning

Det finns stort behov av läromedel för elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning. Både i digital form och i bokform.

Boken har fortfarande stark ställning i anpassade grundskolans undervisning eftersom eleverna gärna vill ha en bok att jobba med. Många elever jobbar gärna med läromedel som består av både trycksaker och digitala övningar. Man kan med fördel kombinera bok, dator, filmer och laborativa komponenter eftersom det ger goda möjligheter till repetition.

Här får du råd om vad du kan tänka på när du producerar läromedel för elever med intellektuell funktionsnedsättning.

Grafisk form

Det är bra om läromedlet är konkret och tydligt upplagt så att eleverna lätt kan orientera sig. Låt gärna delar av sidan vara tom. Det lugnar ner layouten och framhäver det viktiga.

  • Använd konsekvent layout.
  • Det är bra om många sidor är likartade.
  • Använd gärna samma teckensnitt i hela läromedlet.
  • Korta rader underlättar läsning.
  • Ha gärna ett ökat radavstånd.

Bilder

Använd gärna många relevanta bilder men tänk gärna på följande:

  • Placera bilderna i anknytning till texten de illustrerar.
  • Använd bildtexter som beskriver vad bilden föreställer.
  • Undvik dekorationsbilder som saknar betydelse.

Innehåll

Många av eleverna behöver tid för att lära in och befästa sina kunskaper. De lär sig i allmänhet med utgångspunkt i sin nära omgivning och nuet. Därför kan det vara bra att tänka på följande:

  • För att eleverna ska förstå: låt all information tydligt framgå i texten.
  • Undvik underförstådd information.
  • Anknyt till elevernas verklighet.
  • Låt det centrala i texten framgå tydligt.
  • Förklara gärna viktiga ord.
  • Låt inte texten bli alltför informationstät.
  • Repetera ofta.

Språk

Alla läromedel gynnas av ett tydligt och lättläst språk. Detta gäller i synnerhet läromedel för elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning. Lättlästa texter:

  • Är inte särskilt långa.
  • Har ett personligt tilltal.
  • Undviker främmande ord, passiv form, metaforer och abstrakta begrepp.
  • Använder praktiska exempel.
  • Har inga inskjutna bisatser.
  • Använder satskonnektorer, det vill säga och, därför att, eftersom och liknande.

Mer information om lättlästa texter.

Långsam progression

Elever med intellektuell funktionsnedsättning behöver läromedel med långsam progression, vilket innebär en långsam stegring av svårighetsgraden. Det krävs också flera varierande övningar på varje nivå för att förstå innehållet mer generellt.

Motiverande innehåll

Inlärningen förenklas om läromedlet är motiverande och tar hänsyn till elevens intressen. Det är viktigt med repetition och att få möjlighet att lära med alla sinnen. Läromedlen behöver vara åldersadekvata, det vill säga att bilder och innehåll är anpassade efter elevens ålder.

Publicerat 2024-10-18