Vissa elever tar främst till sig information genom känseln. Det gäller till exempel elever med synnedsättning, dövblindhet eller andra funktionsnedsättningar som påverkar hur man använder synen. För dessa elever behöver läromedel anpassas med hjälp av taktila lösningar, alltså sådant man kan uppfatta med händerna.
Läromedel med tryckt punktskrift kan tryckas på två olika sätt. För de som är ovana punkskriftsläsare är det bra om punktskriften är tryckt med dubbelt radavstånd. Det kallas för glesskrift. För de som är mer vana fungerar punktskrift tryckt med enkelt radavstånd, så kallad tätskrift.
En del läromedel med punktskrift behöver också innehålla vanlig text, så kallad svartskrift. Detta är viktigt för att elever i en klass ska kunna arbeta tillsammans med läromedlet.
En taktil bild består av upphöjda linjer, ytor och symboler som gör det möjligt att avläsa den med fingrarna.
Taktila bilder kan även beskriva tabeller och diagram.
Främst för elever med svår synnedsättning. Om ett läromedel beskriver till exempelvis ett djur med detaljer som är viktiga att känna till med en bild kan den som har en synnedsättning inte ta del av detta.
Specialpedagogiska skolmyndigheten gör taktila bilder, eller svällpappersbilder som de också kallas, till läromedel och de levereras som bilaga till punktskriftsboken eller e-boken, eller som fristående bilder.
Publicerat 2025-09-01