Tangentbordsstyrning betyder att ett digitalt läromedel går att navigera med tangentbordet utan att använda mus. Det är ett grundkrav för tillgänglighet och beskrivs också i riktlinjerna WCAG.
Den enklaste formen är att man kan ta sig fram med tangenterna Tab och Enter.
För vissa grupper krävs mer avancerade funktioner, till exempel kortkommandon som Ctrl + P. Det gör att man kan använda hjälpmedel som skärmtangentbord eller skärmläsare för att styra läromedlet.
Det finns etablerade standarder för kortkommandon. Till exempel betyder Page Down ofta "nästa sida". Det är bra att följa sådana vanliga kommandon, eftersom de är kända och fungerar för målgruppen. Vissa förlag har även analyserat och samlat exempel på vilka kommandon som är vanligast och fungerar bäst.
Elever med grava rörelsehinder eller elever med blindhet som använder skärmläsare behöver ofta kunna styra läromedlet med tangentbordet. Men även andra elever kan ha nytta av tangentbordsstyrning och det har inga negativa effekter för någon.
Vissa funktioner, som att dra och släppa (drag and drop), går inte alltid att styra med tangentbord. Men det finns ofta andra sätt att lösa samma uppgift med hjälp av tangentbordsstyrning. Ett undantag kan vara till exempel ritverktyg.
Riktlinje 2.1 Tillgängligt via tangentbord: All funktionalitet ska vara åtkomlig med ett tangentbord.
Riktlinje 2.4 Navigerbart: Tillhandahåll sätt att hjälpa användarna att navigera, hitta innehåll och avgöra var de är.
Publicerat 2020-05-27