Lättläst

Lättlästa texter kan vara bra för alla, men nödvändiga för vissa.

Lättlästa texter

  • är inte är särskilt långa
  • har ett personligt tilltal
  • har omväxlande korta och långa meningar
  • undviker långa substantiv
  • undviker främmande ord
  • förklarar tydligt orsakssamband
  • är i aktiv form
  • undviker abstrakta begrepp
  • ger praktiska exempel.

Lättläst - för vem?

Utformningen av den lättlästa texten och vilken nivå den har avgörs av vilken målgrupp den riktar sig till.

Läs- och skrivsvårigheter

För elever med läs- och skrivsvårigheter kan lättlästa texter vara till hjälp vid läsinlärning men också förenkla för elever i yngre åldrar att ta till sig innehållet i ett läromedel. När eleverna ska ta in större textmängder är det viktigt att kunna kompensera genom att lyssna på text.

Språkstörning

Elever med språkstörning har också nytta av lättlästa texter, men här är det viktigt att krångliga och främmande ord finns med i texterna och förklaras med kontextuellt stöd och kompletterande illustrationer för att ordförrådsutvecklingen inte ska avstanna. Eleverna behöver få tillgång till den terminologi som används inom olika ämnen och inte bara erbjudas texter med redan väl kända ord och begrepp.

Intellektuell funktionsnedsättning

Hos läromedel med lättlästa texter för elever med intellektuell funktionsnedsättning behöver språk, innehåll och bilder vara anpassade för elevens ålder och kognitiva förutsättningar.

Lättlästa sammanfattningar

Ibland kan det räcka med att sammanfattningar av texten finns som lättläst.

Sammanfattningar kan vara bra för elever som har svenska som sitt andraspråk, det vill säga teckenspråkiga eller nysvenskar, eller för dem som har svårt att koncentrera sig på stora textmängder, exempelvis elever med adhd.

Tänk på din läsare när du skriver texter

Exempelvis genom att

  • använda vanliga ord, korta meningar och aktiva verbformer
  • skriva informativa rubriker och nyckelmeningar som fångar in innehållet i ett avsnitt
  • göra sammanfattningar som hjälper läsaren att vara orienterad i texten
  • använda punktlistor och tabeller som gör det lätt att ta till sig informationen.

Mät textens läsbarhet

Det finns flera metoder för att mäta svårighetsgraden hos en text. En metod är läsbarhetsindex (LIX). LIX är baserat på medeltalet ord per mening och andelen långa ord (ord med fler än 6 bokstäver) uttryckt i procent. Att mäta LIX-värdet på en text är inte helt rättvisande. Det är många faktorer som påverkar textens läsbarhet. Mätningen kan dock ge dig signaler om nivån i din text.

Lär dig mer om lättläst

I boken Vad är lättläst? kan du lära dig mer om innebörden av begreppet lättläst och få bra verktyg för ditt skrivarbete. Boken utgår från forskning och beprövad erfarenhet. Målgruppen för boken är pedagoger och förlag.

Författarna reder bland annat ut

  • vad som gör en text begriplig
  • vilka som behöver lättlästa texter
  • vad läsförståelse egentligen är
  • skillnader mellan tal och skrift
  • vad läsbarhetsformler kan ge oss
  • hur man kan nivåbestämma texter
  • hur man praktiskt kan arbeta med att göra texter mer begripliga

Ladda ner boken Vad är lättläst? (PDF-dokument, 2 kB).

Mer om lättläst

Publicerat 2023-06-08