Individuella inställningar innebär att användaren kan göra inställningar i de tekniska funktionerna i det digitala läromedlet. Funktionerna går till exempel att sätta på och stänga av, välja och välja bort.
Det går att välja layout. Man kan välja bakgrundsfärg, textstorlek, typsnitt, färger på text och understrykning. Det kan också innebära att eleven kan välja vilket innehåll som ska visas, exempelvis vilka knappar och menyer som ska vara synliga. Även helskärmsläge och styckebredd.
Det går att stänga av och sätta på uppläsning och ljud.
Det går att reglera hastigheten på ljud.
Det går att välja och välja bort textmedföljning.
Det går att välja om ljud och undertext ska vara på eller av i filmer.
För vem?
Digitala läromedel som går att anpassa ger fler elever möjlighet att ta till sig innehållet utifrån sina egna förutsättningar. Här är exempel på vad som kan underlätta för olika elevgrupper:
Elever med synnedsättning
Möjlighet att förstora text och bilder
Val av bakgrundsfärg för bättre kontrast.
Elever med autism, adhd eller intellektuell funktionsnedsättning
Möjlighet att dölja knappar eller delar av innehållet för att minska intrycken
Enkel och tydlig layout utan visuella störmoment.
Elever med hörselnedsättning
Möjlighet att välja om ljud och undertext ska vara på eller av
Reglera ljudvolym och textning i filmer.
Elever med läs- och skrivsvårigheter eller språkstörning
Justera textstorlek, typsnitt, färger och understrykningar
Sänka tempot i övningar
Tydlig layout som minskar kognitiv belastning.
Elever med rörelsehinder
Möjlighet att använda alternativa styrsätt, som anpassade tangentbord eller styrplattor.
Tydlig layout gynnar många
En ren, strukturerad och lugn layout ger stöd åt många elever, särskilt de som behöver lägga mycket energi på att förstå instruktioner, texter och uppgifter.