Undantagsbestämmelsen vid simning

Kan vi använda undantagsbestämmelsen om en elev med autismproblematik inte klarar simprovet och vi upplever att eleven är rädd för vatten och simning? I övrigt deltar eleven och har full måluppfyllelse i övriga moment i idrotten.

Svar:

Skulle din elev trots allt arbete ni i skolan gjort med ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd ändå inte uppfylla någon del av betygskriterierna kan ni överväga att använda undantagsbestämmelsen. Det är viktigt att fundera kring elevens förmågor och hur elevens förutsättningar ser ut.

  • Vilka anpassningar har skolan prövat och hur ser det särskilda stödet ut?
  • Kan eleven hålla sig flytande?

Det är tre saker läraren behöver ta ställning till och som behöver vara uppfyllda för att undantagsbestämmelsen ska kunna användas:

  • För det första om elevens funktionsnedsättning eller andra personliga förhållanden inte är övergående.
  • För det andra om de delar av betygskriterierna där eleven inte har visat sitt kunnande kan bedömas vara enstaka delar av betygskriterierna.
  • Det tredje är om funktionsnedsättningen är ett direkt hinder för eleven att lära sig det som beskrivs i den del av betygskriterierna som eleven har svårt att nå.

Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram, Skolverket.

Undantagsbestämmelsen vid betygssättning, Skolverket.

Skolverkspodden användning av undantagsbestämmelsen.

Publicerat torsdag 6 mars 2025