Hur möter vi ett barn med autism i förskolan?

Hur möter vi ett barn med autism i förskolan?

Svar:

Det finns stora variationer inom diagnosen autism. Funktioner som ofta är påverkade är hur sinnesintryck uppfattas (perception), förståelsen för sammanhang (central koherens), social kommunikation och samspel. I alla möten är det viktigt att utgå från att varje barn är unikt och att pedagogerna alltid måste kartlägga förskolans lärmiljöer, vad som skapar svårigheter, vad som fungerar väl och vilket förhållningssätt som är framgångsrikt.

För barn med autism kan det vara nödvändigt att erbjuda struktur och tydlighet i förskolans lärmiljöer. Det krävs för att de ska kunna tillgodogöra sig undervisningen, känna sig trygga och vara så självständiga som möjligt. De allra flesta barn mår bra av förutsägbarhet, tydlighet och struktur. Därför kan de tydliggörande strategierna ni utformar i er undervisning och lärmiljö gynna alla barn i förskolan. 

Stödmaterial och föreläsningar
På vår webbplats finns ett studiepaket som är upplagt så att man kan fortbilda sig i grupp i frågor om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och pedagogik. Även ett stödmaterial för förskolan hittar ni hos oss. Vill man få mer kunskap om autismspektrum så har Socialstyrelsen gett ut en skrift, Barn som tänker annorlunda. På Utbildningsradion (UR) samtiden, finns en föreläsning av Ulrika Aspeflo, Barn som väcker funderingar. Vi har även ett stödmaterial som handlar om att kartlägga den egna pedagogiska miljön ur ett tillgänglighetsperspektiv.
Förslag på litteratur
Conn, C. (2018). Lek och vänskap - Inkluderande pedagogik för barn med autism. Studentlitteratur
Dillner, M & Löfgren, A. (2013). Rätt att leka. Pavus utbildning.
Edfelt, D., Sjölund, A., Jahn, C., Reuterswärd, M. (2019). Tydliggörande pedagogik i förskolan. Natur och kultur.
Henrikson, L & Sjölund, A. (2015). Förskolekompassen: för dig som möter barn som har svårt att navigera. Gothia fortbildning.
Carlsson Kendall, G. (2020). Svårigheter med socialt samspel. Kan det vara autism? Natur och Kultur. 


Publicerat tisdag 21 november 2023