Hur kan vi underlätta för elever som hör med ett öra?
Hur kan vi underlätta för elever som hör med ett öra?
Svar:
Det är extra
viktigt att skapa en god ljudmiljö och tänka på elevens placering i
klassrummet. När eleven hör med ett öra behöver hen sitta så att det hörande
örat är vänt ut mot klassen och mot läraren för bästa uppfattning av tal.
Det kan också vara hjälpsamt att klassrummet är utrustat med hörteknik så som
lärarmikrofon, elevmikrofoner eller någon form av ljudutjämningssystem.
Vanliga konsekvenser
av en ensidig hörselnedsättning är:
- svårt
att uppfatta ljud från den hörselskadade sidan
- behöver
vrida huvudet efter ljudet för att höra
- har
svårt att höra i stökiga och bullriga miljöer.
- har
svårt att uppfatta varifrån ljudet kommer – riktningshörseln och
lokalisationsförmågan försämras.
- har
svårigheter att uppfatta om många talar samtidigt
- har
svårt att uppfatta tal på långt avstånd
För att underlätta
kommunikation ta stöd av följande strategier:
- placera dig på den sidan där eleven hör bäst.
- skapa ögonkontakt med eleven innan du börjar tala.
- gå fram till eleven och tala med det direkt. Undvik att ropa från en annan plats i rummet.
- hjälp eleven med att lokalisera var ljudet kommer
ifrån.
- använd visuellt stöd: Kombinera tal med visuella
hjälpmedel som bilder, tecken eller skrivna instruktioner.
- turtagning: Uppmuntra att en person i taget talar.
- använd
hörtekniska hjälpmedel för att öka taluppfattbarhet och minska avståndet till
den som talar.
Låt eleven själv
komma till tals och berätta om sin egen uppfattning, vad hen upplever fungera
bra respektive mindre bra i lärmiljön.
Om eleven och
hens familj har kontakt med hörselvården i sin region kan det vara
lämpligt att kontakta dem för samtal om konsekvenserna av
hörselnedsättningen. Har skolhuvudmannen tillgång till
hörselpedagog tag kontakt för stöd till era lärare.
Publicerat tisdag 3 december 2024