Hur kan vi skapa bra förutsättningar för idrottslektioner mot elever inom anpassad grundskola?

Hur kan vi skapa bra förutsättningar för idrottslektioner mot elever inom anpassad grundskola?

Svar:

Här nedan finns faktorer som är bra att ha som stöd vid planering:
  • Det är viktigt att arbeta med tydliga ramar under lektionen. Start, genomförande och avslut ska vara lätta att känna igen oavsett lektionsinnehåll.
  • Bildstöd är ett bra komplement till det talade språket för att förtydliga vad som ska göras, var det ska ske och i vissa fall tillsammans med vem. Många elever kan behöva ett visuellt stöd för tid, dvs. visualisera hur länge som eleven ska utöva en aktivitet.
  • Arbeta periodiserat, samma innehåll under en period. Många elever upplever trygghet och glädje när de känner igen det som ska utövas.
  • Arbeta även med individuella moment.
  • Anpassa kraven efter elevens förmåga.
  • Erbjud minst två alternativ till att lära sig en aktivitet.
  • Äska tid för att varje vecka kunna samplanera med assistenter och resurser, så att alla vet vad som ska ske på lektionerna och vad som förväntas av dem. Om assistenterna har varit delaktiga i planeringen och vet på vilket sätt de ska stödja undervisningen, kan ni arbeta med olika grupperingar inom en grupp.



Publicerat onsdag 21 juni 2023