Hur kan jag stötta en elev med synnedsättning vid orientering?
Beroende på hur nedsatt synen är varierar också behoven och möjligheter av anpassningar och stöd för eleven.
En viktig fråga är i vilken miljö du tänker dig att din elev ska lära sig orientera. Här får du utgå från vad som är möjligt utifrån din elevs förutsättningar. I det centrala innehållet för årskurs 9 står " ...orientera sig i okända miljöer". Det innebär exempelvis att för en elev med låg synskärpa eller blindhet kan träning i orientering ske i inomhusmiljöer eller på skolgården, och då med hjälp av visuellt förstärkta, förenklade och tydliga kartor, alternativt taktila kartor. Ett råd är att börja höra med eleven hur orienteringsövningarna har gått till i tidigare undervisning, vad som har fungerat bra och vad eleven har för tankar om anpassningar. Andra hjälpmedel kan till exempel vara en lärplatta eller telefon med gps.
Vi har kurser för lärare i idrott och hälsa som undervisar elever med synnedsättning eller blindhet. Kurserna läggs ut på vår webbplats med jämna mellanrum. Du behöver bevaka vår kurssida för att inte missa dem:
Här kan du få mer information om tillgänglighet i den fysiska lärmiljön: