Hur kan förskolan stödja kommunikationen för ett barn med hörselnedsättning med hjälp av teckenspråk?

Hur kan förskolan stödja kommunikationen för ett barn med hörselnedsättning med hjälp av teckenspråk?

Svar:

Att bygga upp ett visuellt språk som teckenspråk kräver att det finns kompetens i att förstå och använda sig av teckenspråk. Rektor behöver skapa förutsättningar så att det finns en organisation och kompetens som kan möta det enskilda barnets behov av teckenspråk.

 

På SPSM:s webbplats Svenskt teckenspråk i förskolan (spsm.se) finns beskrivet hur stödet kan utformas.

 

Skolverket har utvecklat stödmaterial för flerspråkighet i förskolan - Teckenspråk i förskolan

 

Det finns utbildningsaktörer som erbjuder teckenspråk för personal. Det kan vara bildningsförbund och folkhögskolor. Inventera vad som finns tillgängligt i närheten av er verksamhet. En aktör som driver distansundervisning är Västanviks folkhögskola 


Det finns även självstudiematerial att tillgå på internet som utvecklar personals teckenkomptens, ett exempel är från 
Region Uppsala 

När det gäller enstaka tecken finns webbplatser och appar att tillgå. En av dessa är
Svenskt teckenspråkslexikon

 

På SPSM:s webbsida Lärverktyg på teckenspråk - Hitta läromedel finner du många olika material och kanaler att använda dig av i undervisningen.

 

I publikationen Lära utveckla och använda teckenspråk finner du mer kunskap om tidig teckenspråksutveckling och hur du kan stödja barnet.

 


Publicerat tisdag 3 december 2024