
Sydkoreanska studenter på studiebesök på Hällsboskolan Mälarhöjden
I augusti fick Hällsboskolan Mälarhöjden ta emot ett spännande internationellt besök. Tre studenter från Dongguk University i Sydkorea, som studerar pedagogik, kom till skolan för att lära sig mer om specialskolan som skolform och hur vi i Sverige arbetar med tillgänglig utbildning.
Besöket var en del av deras projekt ”Visiting Advanced Integrated Education Sites and Studying Special Education Support Systems”, där de även besöker skolor i Finland och England. Syftet var att fördjupa förståelsen för hur olika länder organiserar sin utbildning så att alla elever ska få det stöd som de behöver – och hur skolor kan bidra till en framgångsrik tillgänglig utbildning.
Samtal om lärmiljöer och elevers behov
Under dagen fick studenterna möta både skolledare och pedagoger och samtalen handlade bland annat om hur den svenska specialskolan är organiserad, hur våra lärmiljöer utformas och hur läroplanen används i praktiken.
– Vi presenterade vår verksamhet och hade givande samtal om tillgänglig utbildning och varför specialskolan är en viktig skolform. Framför allt betonade vi vikten av att se varje elevs unika behov för att kunna ge rätt stöd, berättar Kristian Ek, biträdande enhetschef på Hällsboskolan Mälarhöjden.
Lärande åt båda håll
För Hällsboskolan Mälarhöjden är besöket också en värdefull möjlighet till reflektion.
– Studiebesök som detta är väldigt lärorika – inte bara för våra gäster, utan också för oss. När vi beskriver vårt arbete får vi själva tillfälle att reflektera, vilket leder till både utveckling och nya idéer, säger Kristian.
Besöket satte fokus på det gemensamma engagemanget som finns för att skapa tillgängliga utbildningsmiljöer. Oavsett var man befinner sig är målet detsamma – att varje elev ska ges möjlighet att utvecklas och lyckas utifrån sina förutsättningar.