Lära för livet – här får elever en ny chans
Till Bagarvillan kommer elever som har misslyckats i skolan. De har ett problematiskt socialt umgänge eller krasst utryckt: de riskerar att bli kriminella. Om de inte redan är det. Här arbetar Samuel Grinblatt Zamora som biträdande rektor och lärare.
Första läsåret gick det cirka 15 elever i den särskilda undervisningsgruppen Bagarvillan i Haninge kommun. De flesta med adhd och eller autism. Efter knappt ett läsår kan Samuel visa på goda resultat. Ett exempel är eleven som tidigare var i slagsmål varje dag. Nu har hen lärt sig att hantera sin ilska och börjat i en grundskoleklass. En annan elev kom från ett särskilt ungdomshem, SIS-hem, med dåliga betyg. I höst har hen påbörjat ett nationellt gymnasieprogram. Ett par elever har gått från hög eller total frånvaro till näst intill full närvaro. Samuel berättar också att de ser skillnad i elevernas beteendemönster på fritiden.
– Vi måste ge eleverna sammanhang, syfte, tillhörighet och framtidstro. Vi säger att det här är din utbildning. Vi lovar dem att göra allt vi kan för dem. Vi säger: du är utvald.
Kontakt utanför skoltid
Bagarvillan erbjuder inte bara utbildning. Personalen har också kontakt med eleverna varje kväll för att kolla läget.
– Dels för att vi bryr oss, men också för att vi får viktig information inför nästa skoldag. Men det krävs goda relationer med eleverna för att få den sortens kontakt att fungera.
Om det behövs hämtar de eleverna på morgonen. Efter skoldagens slut kan de stanna kvar och få skjuts hem när personalen slutar. Eleverna är också välkomna på loven, när det finns folk på plats.
– Det är bättre att eleverna är här, än att de hänger på stan och får kontakt med fel personer.
Studier, samtal och rörelse varje dag
Bagarvillans strategi är att varje skoldag ge eleverna tid för studier, samtal och rörelse. Samtalen handlar bland annat om beteendemönster och varför eleven är där.
– När du får en chans till ett samtal måste du ta den. Det kan vara lättare när man gör något annat och inte har ögonkontakt, till exempel när man spelar spel, tränar eller åker bil.
Kopplingen mellan hälsa och lärande lyfts fram i olika sammanhang. Men Samuel framhåller att det för Bagarvillans elever också handlar om att lära sig att ta hand om sig själv för att klara sig i livet.
– Vi behöver alla mat, sömn och rörelse för att må bra. Genom idrott och träning kan eleverna skapa rutiner för det. De ser också snabbt konkreta resultat: de orkar springa längre eller lyfta tyngre. Det blir tydligt att de äger sin lärandeprocess.
Samverkan för att lyckas
Samuel är tacksam för den samverkan de har med kommunens utbildningsförvaltning, socialtjänst och polis. Han säger att den är viktig för att lyckas i arbetet. Det är uppenbart att han har ett stort engagemang för eleverna och trivs med sitt jobb.
– Jag gillar utmaningar och har alltid jobbat med elever som misslyckats i skolan. Man måste brinna för de här eleverna om man ska jobba här. Många av våra elever har ingen tillit till vuxna, varken i skolan eller någon annanstans. De kommer att pröva dig: ”orkar du verkligen alltid stå vid min sida, som du säger?” Deras erfarenhet är att ingen har gjort det hittills.
Elevröster från Bagarvillan
Hur känner du när du går i skolan nu jämfört med tidigare?
”Jag trivs i skolan”
”Jag känner mig trygg”
”Jag mår… bra, allt känns bra”
”Det är skönare nu. Man kan och får hjälp att lära sig saker utan stress och press”
”Jag utvecklas bättre här än i mina förra skolor. Jag lär mig något och vill lära mig, något jag inte velat på flera år”
Vilken hjälp får du av lärarna här, som du inte fått tidigare?
”Allt”
”Jag har aldrig känt att jag fått hjälp av andra lärare tidigare. Jag har alltid hört att jag ska få hjälp, men aldrig fått det, tillskillnad från nu. Nu får jag hjälp på riktigt”
”De gör så mycket mer för mig än att bara lära mig om ämnen. Jag får chansen att växa varje dag”
”Jag blir sedd, hörd och man tror på mig, vilket gör att jag verkligen vill klara skolan”
Trivs du bättre eller sämre i skolan nu? Varför gör du det?
”Jag trivs mycket bättre. Det är en skönare skola än min förra skola. Man lär sig saker. Alla vuxna är trevliga”
”Samma svar som i första frågan – jag trivs och vill vara på skolan varje dag”
”Jag trivs mycket bättre. Här får jag vara mig själv”
”Här får jag lära känna mig själv för att kunna bli bättre”
”Jag älskar min skola”
Har dina planer för framtiden ändrats sedan du började här? Kan du berätta kort hur?
”Jag vill fortfarande jobba med barn och ungdomar”
”Ja. Nu har jag ett mål. Förr hade jag inga mål eller planer. Nu vet jag vad jag vill, jag vet vart jag ska. Jag har framtidstro och hopp”
”Innan Bagarvillan kände jag att det inte spelade någon roll vad jag än gjorde, det var kört. Nu vet jag att jag själv avgör hur långt jag går. Jag tänker plugga på universitetet efter gymnasiet. Jag kommer ta mig så långt som jag bara kan inom skola”.
Vilken skillnad har det gjort för dig att få gå i skola här?
”Det har hjälp mig att bli en bättre människa. Jag är bättre i mitt beteende och har mer närhet till min familj”.
”Jag har blivit bättre på att hantera mina aggressioner och mitt beteende har blivit bättre överlag. Det känns som att jag har en framtid, att jag kan komma någonstans i livet. Förr trodde jag att livet var över inom skolvärlden, nu förstår jag att jag kan ta mig dit jag vill”
”Allt. De har räddat mitt liv. Jag är evigt tacksam”
Lära för livet Här får elever en ny chans
Bagar-villan finns i Haninge kommun.
Det är en särskild undervisnings-grupp.
Hit kommer elever som har
misslyckats i skolan.
De hänger med fel kompisar och
riskerar att bli kriminella.
Om de inte redan är det.
Samuel Grinblatt Zamora arbetar här.
Han är biträdande rektor
och lärare.
Bagarvillan är bra för eleverna
Bagarvillan är en liten skola.
Den har inte funnits så länge.
Första läs-året hade de 15 elever.
De flesta hade ADHD eller autism.
Samuel kan visa på goda resultat
efter bara ett år.
Han ger flera exempel:
En elev slogs varje dag.
Eleven har nu lärt sig att inte bli så arg
och går i en grund-skole-klass.
En annan elev kom från ett SIS-hem,
hade dåliga betyg.
Nu går den eleven på gymnasiet.
SIS-hem = särskilt ungdoms-hem.
Några elever gick inte till skolan nästan alls.
Nu kommer de nästan alltid till skolan.
Samuel berättar att eleverna
har ändrat sitt sätt att vara
på fri-tiden också.
– Vi måste ge eleverna sammanhang.
De behöver ett syfte,
känna att de hör till.
De behöver kunna tro på framtiden.
Vad gör ni för att de ska få det?
– Vi säger att det här är din utbildning.
Vi lovar dem att göra
allt vi kan för dem.
Vi säger: du är utvald.
De har kontakt med eleverna
efter skolan
Bagarvillan ger inte bara utbildning.
Personalen har också
kontakt med eleverna varje kväll.
För att kolla att allt är bra.
– Vi gör det för att vi bryr oss.
Men också för att vi får viktig info
inför nästa skoldag.
Funkar det?
– Ja.
Men det krävs
goda relationer med eleverna.
De hämtar eleverna på morgonen
om det behövs.
Efter skoldagens slut
kan eleverna stanna kvar.
De kan få skjuts hem
när personalen slutar.
Eleverna är också välkomna på loven.
När det finns folk på plats.
– Det är bättre att eleverna är här
än att de hänger på stan
och får kontakt med fel personer.
De pluggar, diskuterar
och rör på sig i skolan
Eleverna får tid för studier,
samtal och rörelse
varje skol-dag.
Det är Bagarvillans strategi.
De pratar om beteende
och varför eleven är där.
Bland annat.
– När du får en chans till ett samtal
måste du ta den.
Det kan vara lättare
när man gör något annat.
När man inte har ögon-kontakt.
När man spelar spel, tränar
eller åker bil.
Om elever mår bra
lär de sig bättre.
Men Samuel säger att hälsa
handlar om mer än så
för Bagarvillans elever.
De behöver lära sig att
ta hand om sig själva.
För att klara sig i livet.
– Vi behöver alla mat,
sömn och rörelse
för att må bra.
Eleverna kan skapa rutiner för det
genom idrott och träning.
De ser också snabbt resultat:
de orkar springa längre
eller lyfta tyngre.
Det blir tydligt.
Skolan samarbetar
för att lyckas
Bagarvillan samverkar med kommunen.
Med utbildnings-förvaltning,
social-tjänst och polis.
Det är Samuel tacksam för.
Han säger att det är viktigt
för att lyckas i arbetet.
Det märks tydligt att han
verkligen bryr sig om eleverna.
Det märks att han
trivs med sitt jobb.
– Jag gillar utmaningar.
Jag har alltid jobbat med elever
som har misslyckats i skolan.
Man måste brinna för de här eleverna
om man ska jobba här.
Många av våra elever
litar inte på vuxna.
De kommer att pröva dig:
Orkar du verkligen
stå vid min sida,
som du säger?
Deras erfarenhet är
att ingen har orkat med dem
tidigare.
Så tycker elever i Bagarvillan
Hur känner du
när du går i skolan nu?
Om du jämför med tidigare.
– Jag trivs i skolan.
– Jag känner mig trygg.
– Jag mår bra, allt känns bra.
– Det är skönare nu.
Man kan och får hjälp
att lära sig saker.
Utan stress och press.
– Jag utvecklas bättre här
än i mina förra skolor.
Jag lär mig något
och vill lära mig.
Det har jag inte velat på flera år.
Vilken hjälp får du av lärarna här
som du inte fått tidigare?
– Allt.
– Jag har aldrig känt
att jag fått hjälp
av andra lärare tidigare.
Jag har alltid hört att jag ska få hjälp
men jag har aldrig fått det.
Till skillnad från nu.
Nu får jag hjälp på riktigt.
– De gör så mycket mer för mig
än att bara lära mig om ämnen.
Jag får chansen att växa
varje dag.
– Jag blir sedd, hörd
och man tror på mig.
Det gör att jag verkligen
vill klara skolan.
Trivs du bättre eller sämre i skolan nu?
Varför gör du det?
– Jag trivs mycket bättre.
Det är en skönare skola
än min förra skola.
Man lär sig saker.
Alla vuxna är trevliga.
– Jag trivs och
vill vara på skolan varje dag.
– Jag trivs mycket bättre.
Här får jag vara mig själv.
– Här får jag lära känna mig själv
för att kunna bli bättre.
– Jag älskar min skola.
Har dina planer för framtiden ändrats
sen du började här?
Kan du berätta hur?
– Jag vill fortfarande jobba
med barn och ungdomar.
– Ja. Nu har jag ett mål.
Förr hade jag inga mål eller planer.
Nu vet jag vad jag vill,
jag vet vart jag ska.
Jag har framtids-tro och hopp.
– Innan Bagarvillan kände jag
att det inte spelade någon roll
vad jag än gjorde.
Det var kört.
Nu vet jag att jag själv avgör
hur långt jag går.
Jag tänker plugga på universitetet
efter gymnasiet.
Jag kommer ta mig
så långt jag kan inom skola.
Vilken skillnad har det gjort för dig
att få gå i skola här?
– Det har hjälpt mig
att bli en bättre människa.
Jag är bättre i mitt beteende.
Jag har mer närhet till min familj.
– Jag har blivit bättre på
att hantera mina aggressioner.
Mitt beteende har blivit bättre.
Det känns som att jag har en framtid.
Att jag kan komma någonstans i livet.
Förr trodde jag att
livet var över inom skolan.
Nu förstår jag att
jag kan ta mig dit jag vill.
– Allt. De har räddat mitt liv.
Jag är evigt tacksam.
Artikeln är även publicerad i tidningen Lika värde nummer 2, 2024.