Tre elever går i en korridor

Forskningsutblick: Skolans insatser för att främja närvaro och förebygga frånvaro för alla elever

Skolfrånvaro har en direkt påverkan på elevers möjligheter att nå sina utbildningsmål och utveckla sociala kontakter. En ny systematisk översikt från SPSM samlar forskning om insatser som har visat sig kunna göra skillnad för att främja närvaro bland elever.

Utbildning ökar chanserna till en bra framtid, bidrar till psykisk och fysisk hälsa och ger bättre förutsättningar till att delta i samhället. Att elever närvarar i skolan är en förutsättning för social gemenskap och närvaron ökar deras möjligheter att utvecklas mot utbildningens mål. Men problemen med att elever är frånvarande har uppmärksammats allt mer. Den här systematiska översikten sammanställer resultaten från olika studier om de insatser som kan främja närvaro och förebygga frånvaro. Skolor kan använda resultaten för att utveckla närvaroarbetet. Insatserna som beskrivs i studierna handlar om att förbättra skolklimatet, att stötta elever när de byter stadium eller skolform, att olika yrkesgrupper samarbetar och att involvera vårdnadshavare och närsamhället. Översikten innehåller också studier om insatser för fysisk hälsa – som handhygien och frukost i skolan.

Det här handlar forskningen om

Elever som är frånvarande i skolan riskerar att inte nå målen och att förlora sociala kontakter i skolan. Översikten är en sammanställning av insatser som kan påverka närvaro. I studierna har insatserna getts till alla elever i en skola eller i ett område, oavsett risken för frånvaro. Begreppet insatser betyder ”planerade aktiviteter som genomförs i skolan”. 

Så här gjorde forskarna

Översikten är en sammanställning av ett urval av den forskning som granskats av sakkunniga och publicerats i vetenskapliga tidskrifter under åren 2000 - 2020. Den svarar på frågan: Vilka insatser i skolan kan främja närvaro och förebygga elevers skolfrånvaro?

Det är 34 studier från olika länder som ingår i översikten, de flesta från USA. Den inkluderar studier som omfattar alla elever, oavsett närvaro, i alla skolformer från motsvarande förskoleklass till sista året i gymnasiet. De flesta bygger på data som samlats in från olika typer av register. Studiernas resultat grundar sig på jämförelsestudier med kontrollgrupper. Alla resultat i översikten handlar om den skillnad en insats har gjort för närvaron. Studierna i översikten omfattar minst 1,2 miljoner elever. De flesta av studierna handlar om elever i åldern 6 - 12 år.

Studierna i översikten har sorterats in i områden. En och samma studie kan förekomma i flera områden beroende på insatsen som studien handlar om: 

  • Skolklimat
  • Socioemotionellt lärande
  • Fysisk hälsa
  • Samarbete med vårdnadshavare.

Det här kom forskarna fram till

Det finns insatser som påverkar närvaron positivt, negativt och inte alls. Här redogör vi bara för de resultat som pekar på en positiv skillnad för närvaron.

Skolklimat

Studierna om skolklimatet handlade bland annat om insatser för bättre relationer och studiero. De handlade också om att höja elevernas resultat. Insatserna handlade om att öka läskunnigheten eller att använda ett datadrivet arbetssätt för att fånga upp de elever som behövde stöd. Ofta engagerades hela skolan och insatserna genomfördes antingen av personal eller externa aktörer. Resultaten visar att de insatser som underlättar övergångar mellan skolformer, följer upp närvaro med hjälp av data och kombinerar stöd för kunskapsutveckling med socioemotionellt lärande kan påverka elevernas närvaro positivt.

Socioemotionellt lärande

De studier som handlade om att stödja elevernas socioemotionella lärande undersökte insatser som skulle utveckla sociala färdigheter och identifiera och sätta ord på känslor. Både skolpersonal och externa aktörer genomförde insatserna. Och resultaten visar att ett systematiskt arbete med att stärka socioemotionella färdigheter kan främja närvaron. Det kan också vara positivt att kombinera med insatser som stödjer elevernas kunskapsutveckling.

Fysisk hälsa

Studierna om fysisk hälsa handlade främst om handhygien och gratis frukost i skolan. Resultaten visar att en förbättrad handhygien i kombination med information om smittspridning, kan minska sjukfrånvaron. Att eleverna har möjlighet att få frukost i klassrummet när skoldagen startat, verkar också ha en positiv koppling till närvaron.

Samarbete med vårdnadshavare

Resultaten från studierna om samarbete med vårdnadshavare visar att elevernas närvaro kan öka när vårdnadshavare blir mer involverade. Det kunde till exempel handla om att skolan informerar om vad eleven missar vid frånvaro.

Så kan du förstå och använda forskningen

Studiernas samlade resultat visar att olika insatser kan öka närvaro, genom att:

  • förbättra skolklimatet, särskilt genom insatser som ökar läskunnighet och skolresultat.
  • kombinera aktiviteter för positivt skolklimat och socioemotionellt lärande.
  • stötta elever när de byter stadium eller skolform
  • samarbeta i tvärprofessionella grupper.
  • involvera vårdnadshavare och närsamhället.
  • förbättra den fysiska hälsan med insatser för bättre handhygien och insatser som ger eleverna möjlighet att äta frukost i klassrummet.

Resultaten i översikten kan ge kunskap till skolor som vill påbörja, fortsätta eller fördjupa på sitt arbete för att främja elevers skolnärvaro. Översikten vänder sig främst till rektorer, lärare och elevhälsopersonal som arbetar med sådana insatser. 

SPSM arbetar för att barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning får tillgång till en likvärdig utbildning av god kvalitet. Främjande och förebyggande insatser är en del av en inkluderande utbildning där alla barn och elever, oavsett funktionsförmåga, får sina rättigheter respekterade och tillgodosedda.

Publicerat tisdag 4 februari 2025