Så blir Kunskapsportalen en lärplattform för alla
Med stöd av SPSM förbättras Kunskapsskolans lärplattform Kunskapsporten för att bli mer användarvänlig och tillgänglig för både elever och lärare. Men arbetet med en tillgänglig lärplattform blir aldrig helt klart.
Företaget Kunskapsskolan driver 29 grundskolor inklusive en resursskola och sex gymnasier. Sammanlagt har skolorna 14 400 elever. Samtliga grundskolor använder lärplattformen Kunskapsporten. Anna Svensk och Cecilia Maront är kvalitets- och utvecklingsledare på Kunskapsskolans huvudkontor i Stockholm och har tillsammans med andra avdelningar utvecklat plattformens innehåll för att den ska bli mer användarvänlig. De berättar att allt samlas i plattformen: elevuppgifter och planering för elever och lärare, på både kort och lång sikt.
– Så det är förstås viktigt att den är enkel att använda, konstaterar Anna.
Förstudie om plattformens användbarhet
Cecilia berättar att de började utvecklingen av Kunskapsporten med en förstudie med återkoppling från både elever och lärare om hur användbar plattformen upplevdes.
– Vi ville förstå hur tillgängliga de olika verktygen i plattformen var och vad vi behövde förändra, säger Cecilia.
Tydlighet och fokus
En viktig insikt från förstudien var att informationen på Kunskapsporten måste vara tydlig och fokuserad. För elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, är det extra angeläget att informationen är okonstlad och lätt att ta till sig.
– För elever med NPF är det viktigt att det inte finns onödiga detaljer som stör, utan att de kan fokusera på det viktigaste, förklarar Cecilia.
– Men det var lika viktigt för alla, visade det sig. När vi jämförde svaren från vår resursskola med svaren från elever på våra andra skolor, var önskemålen samstämmiga, berättar Cecilia.
Testat tillsammans med elever och lärare
För att säkerställa att förbättringarna får största möjliga effekt har Kunskapsskolan arbetat i en iterativ process. Det innebär att de har testat olika alternativ och visat elever och lärare, som har fått ge sina synpunkter. SPSM:s roll har varit bollplank, att guida till information om funktionsnedsättningar och framför allt att bidra med sin expertis om hur man skapar tillgängliga lärmiljöer för elever med särskilda behov.
– SPSM har utmanat oss med sina frågor och gett oss nya perspektiv. Det har bidragit till att höja vår kompetens, berättar Anna.
Arbetet fortsätter
Eftersom Kunskapsporten är central för undervisningen är det avgörande att den fortsätter att utvecklas och förbättras för att möta nya krav och behov.
– I höst publicerar vi det som är klart, men vi ser det som ett pågående arbete. Vi kommer att fortsätta att utveckla plattformen långsiktigt, säger Anna.
En stor del av arbetet under det kommande året kommer att handla om att skapa bra utbildningar om Kunskapsskolans olika digitala verktyg så att det blir lätt för elever och lärare att använda dem.
Artikeln är även publicerad i tidningen Lika värde nr 3, 2025.