Om oss

Höjdpunkten är när vi får till råd och stöd som gör skillnad

Rådgivaren Marie Nilsson höjer kompetensen hos förskolor och skolor som sökt specialpedagogiskt stöd från SPSM. Tillsammans med rektorer, specialpedagoger och arbetslag stärks förskolors och skolor kompetens angående pedagogiska konsekvenser kring olika funktionsnedsättningar och hur de kan utforma tillgängliga lärmiljöer kring barn och elever.

Porträttbild på Marie Nilsson, rådgivare SPSM

Foto: Elliot Elliot

Marie och rådgivarkollegorna har målet att samverka och öka tillgängligheten och delaktigheten för elever och barn i skolverksamheter runt om i landet. 

– Jag går till jobbet med motivationen att idag kan jag vara med och påverka att barn och elever får rätt stöd utifrån behov och eventuell funktionsnedsättning kopplat till den miljön de befinner sig. Det har alltid varit min drivkraft i mitt yrkesval. 

När Marie pluggade vidare till specialpedagog mötte hon SPSM som myndighet för första gången. Som färdigutbildad specialpedagog såg hon vilka luckor hon själv haft i kunskapen efter grundexamen. Framför allt hade hon luckor inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF. 

– SPSM är en myndighet som har varit ett ovärderligt stöd för mig i min roll som specialpedagog. Genom att delta i kurser och webbinarium hos SPSM fick jag kunskap om den kompetens som finns inom myndigheten.

När Marie arbetade med att utveckla organisationen för en förskoleverksamhet i Småland tillsammans med SPSM väcktes tanken om att jobba på SPSM någon gång i framtiden . 

– Utvecklingsarbetet innefattade att implementera en tillgänglig lärmiljö. All den kompetens som finns på myndigheten lockade, samt att få vara stöd till det stöd som skolan själv har.

Hur är det att jobba som rådgivare?

– Att jobba som rådgivare är både spännande och utvecklande. Uppdraget innebär att jag är stöd till stödet som finns i förskolan och skolan. Vi är inte ute i verksamheterna i så stor utsträckning, utan lyssnar in och samverkar med rektorn, specialpedagogen och arbetslaget. Det är ett spännande och utvecklande uppdrag eftersom varje ärende är unikt. 

Arbetet handlar om rådgivning, men det finns också kompetensgrupper och andra uppdrag på myndigheten. 

– Rådgivarrollen är bredare än vad jag trodde, men som relativt ny på myndigheten är rådgivning just nu mitt huvudsakliga uppdrag. Det tar ungefär ett år innan man blir fullt insatt och har gått igenom alla steg i vår arbetsprocess. I våra samtal med verksamheterna så framkommer det ofta att verksamheterna själva kommer fram till goda strategier och förslag på hur utbildningen kan bli mer tillgänglig för barn samt elever med funktionsnedsättning.

Att vara statligt anställd innebär ett ansvar

Marie började på SPSM i mitten av 2023 och är imponerad av introduktionsveckorna. 

– Under fem till sex veckor fick vi stegvis introduktion in i myndigheten, där fick vi nyanställda bland annat utbildning gällande att arbeta statligt. 

I framtiden hoppas Marie att få arbeta i något fördjupat uppdrag kopplat till tillgänglig utbildning och lärmiljö, vilket är det område hon brinner extra för.

Hur ser dina arbetsdagar ut? 

– Mina arbetsdagar består av att jobba med olika ärenden som kommit till vår enhet. När ett nytt ärende kommer in tar vi kontakt med rektorn eller specialpedagogen för att orientera oss i situationen. Vi diskuterar deras befintliga specialpedagogiska stöd och vad de hittills har gjort. Vi identifierar specifika områden där de behöver stöd. När behoven är klarlagda sammanfattar vi en överenskommelse hur samverkan kommer se ut. Så dagarna är fyllda med samverkan i de olika stegen. 

Hur ser balansen ut i vardagen?

– För mig är distansarbetet en avgörande faktor för att kunna arbeta på SPSM. Med en timmes resväg till jobbet har möjligheten att arbeta hemifrån bidragit till en bättre balans i arbetslivet. Halva arbetstiden kan utföras på distans, vilket ger mig flexibilitet. Om jobbet kräver ökad närvaro på kontoret är jag självklart där.

Mycket av arbetet sker digitalt

– Det är av stor vikt att införa regelbundna korta pauser när man arbetar digitalt, för att vila lite från skärmen. När jag befinner mig på kontoret satsar jag på att ta en fikapaus med kollegorna, där vi skapar utrymme för samtal som inte rör jobbet. Det bidrar till en mer balanserad arbetsmiljö och stärker vår sammanhållning som team.

 Att möta skolverksamheterna digitalt innebär både fördelar och utmaningar.

– Möjligheten att hitta gemensam tid för möten är enklare och mötena blir ofta effektiva. Däremot upplever jag att det personliga mötet ger mycket mer i form av att det är lättare att undvika missförstånd när man ser varandras kroppsspråk och mimik. Att få alla delaktiga kan ibland bli en utmaning i det digitala mötet. 

Vardag med komplexa dilemman

Arbetet består av en hel del komplexa ärenden. 

– Jämför jag SPSM med andra arbetsgivare så är den största skillnaden att SPSM jobbar med ett uttalat medledarskap. Jag som rådgivare får ett stort förtroende att ta ansvar. Det motiverar mig att vilja göra ett bra jobb. Att ha kompetenta kollegor att reflektera och bolla med är ovärderligt. Det skapar en miljö där jag aldrig känner mig ensam. Vi tar oss an de dilemman som uppstår gemensamt. 

Kort om Marie

Titel: Rådgivare

Avdelning: Rådgivningsavdelningen

Bakgrund:  Jag har studerat vid Linköpings universitet där jag tog en dubbel examen, en för förskollärare och en för grundskolelärare. Efter några års erfarenhet som förskollärare valde jag att vidareutbilda mig till specialpedagog vid Linnéuniversitetet. Därefter fick jag en tjänst som specialpedagog och biträdande rektor inom förskolan. 

Publicerat 2024-04-19