Om oss

Vill möta de nyfikna små människorna

Cecilia Fält är kurator på Hällsboskolan Mälarhöjden. Hon har målet att eleverna ska vara och känna trygghet i hela sin vardagsmiljö. Här är skolan, fritids och hemmet viktiga, eftersom trygghet är en av grunderna för att kunna lära. Hon går till jobbet för att möta de nyfikna små människorna, att möta allt det som de bär med sig. 

Porträttbild på Cecilia Fält

Cecilia Fält, kurator på Hällsboskolan Mälarhöjden

Hällsboskolan Mälarhöjden är en specialskola med drygt 50 elever. Skolan har inriktning språkstörning och har elever som går i förskoleklass till och med år 2. Cecilia har det större perspektivet när hon betonar att utbildning är förutsättningen för välmående som vuxen. 

– Det som är viktigast för mig är barnens rätt till utbildning utifrån deras unika förutsättningar och möjligheter. Personalen här på skolan har en vilja att arbeta med just de här barnen och det är ett tillsammansarbete. Det finns ett tydligt driv för barnet bästa. 

På Hällsboskolan är den kommunikativa miljön anpassad efter elever som har språkstörning. I skolan används exempelvis tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, TAKK. Bildstöd och anpassat taltempo är ytterligare ett par exempel. Det är hög personaltäthet och mindre grupper för att skapa en tillgänglig lärmiljö utifrån elevernas behov på såväl individuell nivå som gruppnivå. 

– Det finns saker som kan förbättras när det gäller tillgängligheten i lärmiljöerna, det ska jag vara ärlig med. Vi behöver exempelvis ha mindre grupprum för enskild och undervisning i mindre grupp.

Det tvärprofessionella och nära elevarbetet är viktigt 

Cecilia tillhör elevhälsoteamet. Kollegorna inom elevhälsoteamet arbetar med strukturerade möten utifrån deras olika professioner. 

– Vi ses också dagligen och stämmer av olika frågor i vardagen. Det är en tillgång att ta del av alla medarbetares kompetens. Det tillför mig massor i mitt jobb. Elevhälsoteamet är mig närmst, men även arbetet med pedagogerna i skolan där lärare och elevassistenter bidrar till helhetssynen med eleverna. Vi behöver flera perspektiv på lärande, människor är ju komplexa. Då kan vi tillgängliggöra och möjliggöra undervisningen ännu mer.

Cecilia har arbetat på Hällsboskolan sedan 2014. Hon pekar ständigt på barnens behov. 

– Det är alltid barnet som är viktigast för mig. Jag får vara en liten del i en liten människans livsväg, både när det är tufft men också när det är roligt. Omständigheterna kan variera, men nyfikenheten att lära behöver vi se till att den finns kvar.

Ett varierande arbete mitt i verksamheten

Det behövs ett förebyggande och främjande arbete så att eleverna får en bra psykosocial vardag i skolan och på fritids. Cecilia arbetar med tidiga insatser för barnen för att förebygga psykisk ohälsa. 

– Jag måste vara lyhörd och uppmärksamma om barn behöver stöd både i och utanför skolan. Jag träffar elever när jag är ute i verksamheten och jag har också mitt rum mitt i verksamheten. Det är bra då jag kan fånga upp barnen i deras vardag och också vara ett nära stöd till barnen, pedagoger och vårdnadshavare, men också till skolledningen. Kontakter med socialtjänsten, hälso- och sjukvården och rättsväsendet är också vardag.

Det är när livet händer som kuratorn kommer in i bilden

Det psykosociala området kräver mycket. Som socionom möter Cecilia tuffa situationer.

Kuratorer behöver den gedigna utbildningen socionomutbildningen ger. 

– Jag har även tillgång till handledning av extern part. Men det är också viktigt för mig med mina kollegor. Handledning är en förutsättning i professionen och förkommer i så gott som samtliga arbetssituationer där socionomer finns. Den behövs för att av alltid vara professionell med medmänskligt i bemötande i livets mest sårbara ögonblick. Vi har också ett kollegialt utbyte mellan kuratorer på SPSM:s skolor. Där kan vi stötta varandra i yrkesspecifika frågor. Jag tycker att jag kan fråga och resonera, även om vi arbetar under sekretess. Den öppenheten är viktig.

Påfyllning i vardagen

Yoga och meditation är Cecilias påfyllning.

– När vi har fackliga möten står jag för pausyogan. Det mänskliga mötet med nära och kära ger mig kraft. Så jobbar jag extra volontär utanför arbetet, som terapeut till unga vuxna. Det mellanmänskliga samspelet är viktigt för mig.   

Jämför din vardag på Hällsboskolan med andra arbetsgivare

– Här har jag möjlighet att påverka på ett annat sätt. Dessutom är de statliga avtalen bättre och den fackliga organiseringen skapar en möjlighet att var med och påverka. Arbetsgivaren har ett intresse för den fackliga dialogen. Det tycker jag är bra.

Kort om Cecilia

Titel: kurator

Avdelning: Hällsboskolan Kungsholmen

Bakgrund: Utbildning. Socionom med grundläggande psykoterapi- samt par-& relationsterapeut utbildning & psykosocial handledarutbildning, På väg att bli yogalärare.

Publicerat 2024-04-19