
Kartläggning och utredning
Det finns goda skäl att göra en klar distinktion mellan kartläggning och utredning. Kartläggning är en del av skolans ansvar för att kunna göra rätt anpassningar och ge individuellt stöd. Som stöd i detta kartläggningsarbete finns det en mängd olika kartläggningsmaterial.
Inför en kartläggning och vid val av kartläggningsmaterial är det viktigt att välja rätt material och upplägg. Det gäller att fånga både elevens styrkor och svårigheter. Elevens egna tankar och erfarenheter är bärande delar av kartläggningen och i planeringen av åtgärder. Viktigt är att hela tiden vara medveten om att lärandet sker i ett sammanhang av en samlad lärmiljö; pedagogisk, fysisk och psykisk.
Utredning av matematiksvårigheter är något som i huvudsak görs av landstinget. För att klarlägga en eventuell medicinsk diagnos i form av dyskalkyli. Merparten av dessa utredningar görs för närvarande av logopedkliniken på Danderyds sjukhus i Stockholm.
Resultaten av en genomförd utredning måste följas upp av den skola där eleven har sin undervisning. Uppföljningen ska göras oavsett om det handlar om en diagnos eller inte. Med hjälp av resultaten får skolan tillgång till ytterligare underlag för att göra anpassningar, vilket ger eleven det stöd hen har rätt till.
Exempel på kartläggningsmaterial
Bedömningsstöd och kartläggningsmaterial för olika ämnen och kurser, söktjänst Skolverket
Ljungblad, A-L. Att möta barns olikheter – åtgärdsprogram och matematik,(2003).
Ljungblad, A-L. Matematikens grunder, (2016) Askunge Thorsén förlag AB
McIntosh, A. Förstå och använda tal – en handbok, (2009). Nationellt Centrum för Matematikutbildning
Skaar Davidsen, H et al, MIO – Matematiken, Individen, Omgivningen, (2012). Studentlitteratur
Malmer, G. Analys av läsförståelse i problemlösning, (2011) Studentlitteratur
Bergman C, Eklund T, Österlund M. (2012). Mattecirkeln - diagnoser. Natur & Kultur
Danielsson, K., Modin, L., Neuman, D. Pröva med tal, (2000) Psykologiförlaget
Johansson, H. (2012) MUS MatematikUtvecklingsSchema. Liber
Danielsson,K, Modin L. (2006). Räkna med 6-åringen Matematikdiagnos inför skolstart. Gleerups Utbildning AB.
Danielsson K, Modin L, Neuman D. (2000). Pröva med tal. Hogrefe Psykologiförlaget.
Unge Thorsén, M. (2017). Målet i sikte Förskoleklass, åk 1-3, åk 4-6. Askunge förlag
Lucassi,T. (2013). Medveten matte åk 7-9. Askunge förlag
Exempel på litteratur kopplat till dyskalkyli och matematiksvårigheter
Ljungblad, A-L. Att räkna med barn i specifika matematiksvårigheter, (2001)
Butterworth, B. & Yeo, D. Dyskalkyli. Att hjälpa elever med specifika matematiksvårigheter, (2010) Natur & Kultur
Adler, B. Dyskalkyli och matematik, (2007).Malmö: NU-förlaget
Lunde, O. När siffrorna skapar kaos - matematiksvårigheter ur ett specialpedagogiskt perspektiv, (2011). Stockholm: Liber
Björnström, M. Värt att veta om dyskalkyli, (2012) Natur & Kultur
Fokusrapport Dyskalkyli 2015
Adler, B. Vad är dyskalkyli?, (2001) Nationella utbildningsförlaget Sverige
Sterner, G. Lundberg, I. Läs- och skrivsvårigheter och lärande i matematik, (2002), Göteborgs universitet: NCM
Sterner, G. Lundberg, I. Dyskalkyli- finns det? Aktuell forskning om att förstå och använda tal, (2009), Göteborgs universitet: NCM
Material
Atkinson, R et al, Matematik med alla sinnen, (2009). Numicon. Undervisningsmaterial i matematik. Stockholm: Liber