En elev svarar på frågor i en bildkarta

Forskarintervju: Tidig och intensiv insats hjälper elever att lära sig läsa och räkna

Att lära sig läsa och räkna hör i början på lågstadiet till grundläggande färdigheter. Vissa elever kämpar med att tillägna sig dessa färdigheter. Hanna Lindström-Sandahl, forskare vid Linköpings universitet, har utvecklat och utvärderat specialpedagogiska undervisningsprogram som kan göra stor skillnad för elever som visar tidiga svårigheter med att läsa och räkna.

Hannas avhandling ”Tidiga interventioner i läsning och matematik” visar hur specifika träningsprogram kan förbättra elevers grundläggande färdigheter redan i lågstadiet. Hon utvecklade två interventionsprogram som innebar att elever i årskurs två, utöver klassrumsundervisningen, under nio veckor fick en intensiv och individuell träning. Totalt 753 elever deltog i studien. Alla elever screenades under vårterminen i årskurs 1 och de som visade låga resultat på matematik eller läs- och stavningsuppgifter fördelades slumpmässigt till interventions- och kontrollgrupper för matematik respektive läsning. Interventionsgrupperna fick intensiv träning i läsning eller matematik, medan kontrollgruppen fick skolans ordinarie undervisning. Efter 36 lektioner visade resultaten signifikanta förbättringar för de elever som fick intensiv träning. 

– Slutsatsen som vi drar i den här studien är att elevers läs- och matematikfärdigheter kan öka avsevärt med hjälp av en tidsmässigt begränsad intervention. Med de här undervisningsprogrammen kan specialpedagoger och speciallärare få fler utvärderade verktyg att tidigt hjälpa barn med matematik- eller läs- och skrivsvårigheter, säger Hanna.

Vetenskapligt beprövade verktyg 

Intresset för ämnet förklaras av att Hanna är utbildad logoped med erfarenhet från logopedmottagning och elevhälsa. Hon har tidigare jobbat med läs- och skrivutredningar så det föll sig naturligt att gå en forskarskola som var inriktad på tidiga interventioner. 

– För min del bottnar det mycket i praktiska erfarenheter av att arbeta i skolan tillsammans med speciallärare och specialpedagoger, och i upplevelsen av att vi inte har så många konkreta verktyg för specialundervisning som är utvärderade av forskning, säger Hanna. 

Därför var det just konkreta undervisningsupplägg som Hanna ville ta fram, utveckla och testa. Läsprogrammet utformade hon själv medan matematikprogrammet är en utveckling av ett befintligt material som utvärderats i förskoleklass. Fokus för undervisningen var att stärka ljud- och bokstavssambandet, sammanljudningsteknik och ordigenkänning respektive taluppfattning och grundläggande räknefärdigheter. Båda uppläggen innehöll explicita instruktioner och genomfördes av lärare eller speciallärare. Som metod för sin avhandling har hon valt något så ovanligt som en kvantitativ metod, då de flesta studier inom fältet är kvalitativa. 

– Svensk forskning inom det pedagogiska området bedrivs sällan med randomiserad kontrollerad studiedesign, det finns ju många anledningar till det, kanske för att det är för komplicerat och resurskrävande att göra den här typen av upplägg, eller att man är orolig för att kontrollgruppen ska bli utan stöttning. Men gör man det på det sätt som vi gjorde så kan man faktiskt ro det i land och ingen behöver bli utan pedagogisk stöttning. Och då har vi goda förutsättningar att visa på sambandet mellan orsak och verkan och det är lite nytt inom det specialpedagogiska fältet i Sverige.

Viktigt med evidensbaserade metoder

Resultaten i studien var inte överraskande i sig, för när man sätter in en intensiv läs- eller matematikinsats kan man förvänta sig att se positiva resultat, säger Hanna. Det intressanta för henne var att göra det på riktigt i stället för att bara anta att det är så, samt att ta fram material som kan tillämpas i specialundervisningen. Hon hade en tydlig hypotes om vad som kunde hjälpa barn med läs- och skrivsvårigheter och matematiksvårigheter mot bakgrund av befintlig forskning samtidigt som det fanns väldigt lite interventionsforskning om ämnet i en svensk kontext. Därför kändes avhandlingen både viktig och relevant. I dagens samhälle finns det höga krav på att det som görs i skolan ska vila på beprövad vetenskap och därför blir det extra viktigt med evidensbaserade metoder: 

– Det är oerhört angeläget att vi har forskning som utifrån svenska förhållanden visar vad som fungerar och vad som inte fungerar. Det är en stor anledning till varför den här typen av forskning behövs.

Fokus på de yngsta skoleleverna

En annan aktuell aspekt som gör den här forskningen angelägen är att studien har genomförts med fokus på lågstadieelever, det vill säga de yngsta skolbarnen: 

– Idag finns det vissa utmaningar kring ”Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga insatser”, därför finns det extra skäl att försöka att ge speciallärarna verktyg som bottnar i evidensbaserade undervisningsupplägg. Förebyggande insatser är väldigt viktiga, så att man kan fånga upp eleverna tidigt. 

Vägen framåt

Själva arbetet med avhandlingen har väckt många idéer inför fortsatt forskning och fördjupning. Hanna har flera tankar om vad som skulle kunna vara intressant att ta reda på i framtiden och hur man skulle kunna utveckla en förlängning av själva undervisningsprogrammen. Vid en uppföljning efter ett år framkom att effekterna av intensivträningen avtog, något som sker, även enligt tidigare studier: 

– Det skulle vara givande att se om en understödjande insats efter den intensiva träningen kan hjälpa till att bibehålla resultaten, säger Hanna. 

Hon föreslår också att framtida studier kan undersöka om träningen kan genomföras i grupp eller par, samt justera antalet lektioner. 

– Sådant skulle vara intressant att ta reda på. Men målet nu är att i första hand publicera materialet för läsintervention på webben, så att fler skolor kan ta del av det, tillägger hon.

Att få mycket hjälp tidigt hjälper elever att lära sig läsa och räkna

Det är viktigt att lära sig läsa och räkna
redan i början på låg-stadiet.
En del elever kämpar med det.

Hanna Lindström-Sandahl
har utvecklat metoder 
för att hjälpa de här eleverna.
Hon är forskare
vid Linköpings universitet.

Hanna har också analyserat metoderna.
De kan verkligen hjälpa
elever på lågstadiet.

Så här gjorde forskaren

753 elever var med i Hannas studie.
Hur bra var de på att räkna
på våren i ettan?
Hur bra var de på att läsa
och stava?

De som fick låga resultat i matte
fick sen gå i en grupp där de fick hjälp 
eller i en kontroll-grupp.
Det var i tvåan.

Samma sak för dem som
hade svårt att läsa och skriva.

Eleverna fick undervisning i klassen
och i special-grupp.
I special-gruppen fick de
träna intensivt.
Det var individuell träning.

De som var i kontroll-gruppen
fick bara skolans vanliga undervisning.

De höll på så i nio veckor.

Efter 36 lektioner kunde Hanna se
att de elever som hade fått mycket träning
hade blivit mycket bättre.

– Slut-satsen är att en kort intervention
kan hjälpa eleverna mycket,
säger Hanna.

Det måste vara verktyg

som är godkända av forskare

Hanna är utbildad logoped.
Hon har också arbetat med elev-hälsa
och läs- och skriv-utredningar. 

Hanna ville forska om
vad man kan göra för elever
de första åren i skolan.

– Vi har inte så många verktyg
som är testade av forskare,
säger hon. 

Hanna ville skapa bra sätt att undervisa.
Hon ville testa olika sätt.

Läs-programmet skapade Hanna själv.
Matematik-programmet fanns redan.
Hanna utvecklade det
för lågstadiet.

Lärarna och special-lärarna
fick instruktioner.

Hannas läs-program

Det här är viktigt:

  • Att få eleverna att se kopplingen
    mellan ljud och bokstav.
  • Att öva på att ljuda.
  • Att känna igen ord. 

Hannas matte-program

Det här är viktigt:

  • Att eleverna förstår tal.
  • Att de lär sig grunderna
    i hur man räknar.

Eleverna var indelade slump-mässigt i grupper

Hannas metod är ovanlig i Sverige.
– Svensk forskning inom skola
är sällan randomiserad,
menar Hanna.

Randomisera = Att man lottar
vem som ska vara i försöks-gruppen
eller i kontroll-gruppen.

Varför är det så ovanligt, Hanna?

– Det finns många anledningar till det.
Det är komplicerat.
Det kräver resurser.
Och så är man orolig för att
de som är i kontroll-gruppen
inte ska få hjälp.

Men blev det bra i den här studien?

– Ja. Gör man som vi gjorde
funkar det faktiskt.
Ingen behöver bli utan hjälp.

Det är viktigt att vi vet

och inte bara tror 

Resultaten i studien är ingen överraskning.

– Vi kan förvänta oss att se
positiva resultat
om vi hjälper elever intensivt,
säger Hanna. 

Det intressanta var att 
testa det på riktigt.
Inte bara anta att det är så.

Det var också bra att
ta fram material.
Det kan skolor använda 
i special-undervisningen.

Det vi gör i skolan
ska inte vara egna påhitt.
Det ska vara baserat på
riktig forskning. 

Det finns höga krav på det
i skolan idag.
Hanna kände att
hennes avhandling var viktig.

– Det är jätte-viktigt
att vi har forskning som
visar vad som funkar och inte funkar
i Sverige.

Fokus på de yngsta skol-eleverna 

En annan viktig sak är att
studien gäller elever på lågstadiet.

– Det finns utmaningar kring
Läsa, skriva, räkna –
en garanti för tidiga insatser.
Vi behöver därför ge speciallärarna 
riktigt bra verktyg.

Att förebygga är väldigt viktigt.
Så att vi kan hjälpa eleverna tidigt. 

Mer studier och insatser behövs

När de följde upp efter ett år
såg de att eleverna behövde 
mer hjälp igen.
Det är normalt.
Det har även andra studier visat.

– Behöver eleverna få lite mer hjälp
även efter den intensiva träningen?
Det skulle vara intressant att se.
Skulle det hjälpa 
för att hålla kvar de fina resultaten?

Hanna har funderat mycket på det här
även efter avhandlingen.

Och är det bättre att träna i grupp eller i par?
Hur många lektioner vore bäst?

– Sådant skulle vara intressant att ta reda på.

Men målet nu är att
publicera texterna på webben.
Så att fler skolor kan ta del av det,
säger Hanna.

Ladda ner tidningen Lika värde

Den här artikeln kommer från
Lika värde nummer 2, år 2024.

Vill du läsa hela tidningen?
Ladda ner den gratis. 
Den finns i vår webb-butik.

Artikeln är även publicerad i tidningen Lika värde nummer 2, 2024.

Publicerat tisdag 5 november 2024