Forskningsutblick: Inkluderingens dilemman

Trots att inkludering under flera decennier har framförts som ett globalt utbildningspolitiskt mål förefaller det ha varit svårt att skapa en skola tillgänglig för alla elever oavsett förutsättningar och behov. För att bättre förstå dessa svårigheter riktar denna studie blicken mot dilemman om inkludering.

Inledning

I tidigare forskning har sådana dilemman bland annat beskrivits i relation till för- och nackdelar med identifikation av elever i stödbehov eller huruvida kompensation eller deltagande ska vara huvudprincip för undervisning av elever i behov av stöd. Men eftersom sådana dilemman utgörs av konflikter mellan olika värden och mål kan de inte lösas slutgiltigt utan behöver omförhandlas kontinuerligt och hanteras av utbildningssystem, skolor och lärare.

För att utforska hur dilemman ser ut i praktiken undersöker studien hur lärare, speciallärare och specialpedagoger i grundskolan uppfattar och hanterar målkonflikter i undervisningen av elever med olika behov.

Så här gjorde forskarna

Det empiriska materialet består av intervjuer som genomfördes under hösten 2021 och våren 2022 med totalt åtta ämneslärare, två speciallärare och två specialpedagoger, anställda på tre högstadieskolor i Mellansverige. Skolorna som deltog i studien var alla kommunala men var olika stora och låg på olika platser.

På var och en av skolorna intervjuades fyra personer varav minst en speciallärare eller specialpedagog för att få variation på professionella perspektiv. Intervjuerna var konstruerade för att utforska de professionellas erfarenheter av att enskilt och tillsammans med andra undervisa elever med olika behov samt deras beskrivningar av hur detta arbete är organiserat på de skolor där de arbetar.

Intervjuerna analyserades tematiskt med fokus på spänningar och målkonflikter för att identifiera dilemman i intervjupersonernas arbeten. Dessutom analyserades intervjupersonernas beskrivningar av hur de själva och andra engagerar sig i spänningar och målkonflikter för att få syn på likheter och skillnader i deras sätt att hantera dilemman. 

Det här kom forskarna fram till

Fyra dilemman identifierades i analysen: 

  1. Gynnas elever i behov av stöd bäst av specialpedagogiska eller ordinarie undervisningsmiljöer?
  2. Behöver lärare styrning eller flexibilitet i sitt arbete med att anpassa undervisning efter elevers olika behov?
  3. Hur ska måluppfyllelse vägas mot elevers olika behov?
  4. Hur ska lärare prioritera mellan enskilda elever i behov av stöd och resten av elevgruppen?

Dilemma 1 och 2 beskrevs som hanterade på en central nivå i den lokala skolorganisationen. I samtliga tre skolor förekom undervisning i mindre grupper. Men elevers olika behov förväntades i huvudsak hanteras av lärare i det gemensamma klassrummet. Därför hade alla skolorna etablerade rutiner och formaliseringar av lärares ordinarie undervisning.

De bestod exempelvis av generella extra anpassningar för specifika elever som förväntades genomföras i samtliga ämnen eller standardiserade sätt för att starta lektioner så att undervisningen blev tydligare och mer tillgänglig. Speciallärare och specialpedagoger diskuterade implementering av sådana procedurer ur ett strategiskt perspektiv.

Ämneslärarna var generellt positivt inställda till riktlinjer och regleringar för undervisningen, men beskrev också att de ibland avvek från riktlinjerna. Det kunde till exempel handla om riktlinjer som hämmade kreativiteten eller att de extra anpassningar som beslutats för specifika elever inte var lämpliga för ämnet.

Dilemma 3 och 4 hanterades av lärare inom ramen för klassrumsundervisningen. Studien ger exempel på flera olika kreativa sätt att ta sig an dessa dilemman som nivågrupperingar, anpassat material eller repetitioner, visualiseringar och olika aktiviteter för att tillgängliggöra undervisningen för alla elever.

De prioriteringar som lärarna behövde göra för att hantera dessa dilemman begränsades av stora klasser, en tung undervisningsbörda och en press att få alla elever att nå målen för godkänt betyg. Studien visar dessutom hur lärares sätt att uppfatta och hantera dilemman även formas av regleringar och riktlinjer. Framför allt verkade lärare i praktisk-estetiska ämnen ha större utrymme att utforma sin undervisning självständigt och hantera dilemman genom olika former av individuella anpassningar.

Så kan du förstå och använda forskningen

Genom att rikta blicken mot dilemman i undervisningen av elever med olika behov visar studien på komplexiteten i detta uppdrag. Studien betonar vikten av att verksamma på olika nivåer inom utbildningssystemet tar hänsyn till sådana mål- och värdekonflikter i konsekvensanalyser, adekvata förutsättningar för undervisning och att de undviker att hantera dilemman oreflekterat. Därför kan studien vara intressant för utbildningspolitiker, skolledare, lärare, speciallärare, specialpedagoger och andra aktörer i skolan.

Forskning: Därför är det svårt att inkludera alla elever

Att få med alla elever
har varit ett mål under många år.
Ändå har det varit svårt att
skapa en skola för alla.
Elever har olika förutsättningar
och behov.

Det finns studier om för- och nack-delar
med inkludering.
Men forskaren David Paulsrud ville veta mer.
Hur gör de i grund-skolorna?
Vad tänker personalen om det?

Så här gjorde forskaren

David Paulsrud intervjuade 12 personer
under hösten 2021 och våren 2022.

Det var:

  • 8 ämnes-lärare
  • 2 special-lärare
  • 2 special-pedagoger.

Tre högstadie-skolor i Mellan-Sverige var med.
De var alla kommunala skolor.
Skolorna var olika stora och
låg på olika platser.

David ville veta:

  • Hur är det att undervisa
    elever med olika behov enskilt?
  • Hur är det att undervisa dem
    tillsammans med andra?
  • Hur ordnar de det på sin skola?

David analyserade intervjuerna.
Han ville se vad som gör arbetet svårt.
Finns det konflikter?

David ville också veta:

  • Hur gör personalen
    när det är svårt?
  • Gör de alla på samma sätt?
  • Eller finns det skillnader?

Det här kom studien fram till

David såg fyra svåra frågor:

  1. Vad är bäst för elever som behöver stöd?
    Undervisning i vanligt klass-rum?
    Eller i special-pedagogisk miljö?
  2. Vad är bäst för lärare
    som ska anpassa undervisningen?
    Behöver de klara regler?
    Eller behöver de få välja själva
    hur de gör?
  3. Är det viktigare att nå målen?
    Eller är elevers olika behov viktigare? 
  4. Hur ska lärare prioritera?
    Elever som behöver stöd?
    Eller de andra eleverna?

Så här var det i de tre skolorna

Alla tre skolor undervisade elever
i mindre grupper ibland.

Men det vanliga var
att alla elever satt
i samma klass-rum.
Skolorna ville det.

Alla skolor hade därför rutiner.
Till exempel:

  • Extra anpassningar för vissa elever.
    Samma anpassningar i alla ämnen.
  • Särskilda sätt att starta lektioner.
    Så att undervisningen blir tydligare
    och mer tillgänglig.

Så gjorde personalen

Speciallärare och specialpedagoger
diskuterade tillsammans
vad som är bäst för eleverna.

Ämneslärare tyckte om att få regler.
De ville veta hur de ska göra.

Men ämneslärarna sa 
att de ibland ändå gör på sitt eget sätt.

Till exempel:

  • Om regeln gör att de blir
    mindre kreativa.
  • Om anpassningen inte passar ämnet.

Personalen hittade på bra saker
för att göra undervisningen
tillgänglig för alla.

I studien kan du läsa
hur de gjorde med

  • nivå-grupperingar
  • anpassat material
  • repetitioner
  • bilder för att göra det tydligt
  • olika aktiviteter.

Det som gjorde det svårt för lärarna var

  • stora klasser
  • för lite tid
  • stressen att alla ska bli godkända.

Reglerna gjorde att
lärarna började tänka på ett visst sätt.

Lärare i praktisk-estetiska ämnen
verkade kunna anpassa mer
än de andra.

Så kan du förstå studien

Studien visar hur knepigt det är
att undervisa elever med
olika behov.

Det är svårt att prioritera.
Alla elever har sina behov.
Det blir lätt orättvist.

Det är viktigt att vi alla
vet om de här svårigheterna.
På alla nivåer.

Lärare måste få rätt förutsättningar
för att kunna undervisa alla elever.

Det behöver vi tänka på
när vi planerar verksamheten
i skolan.

Studien är därför intressant
för dig som är 

  • utbildnings-politiker
  • skol-ledare
  • lärare
  • speciallärare
  • specialpedagog.
Publicerat tisdag 8 oktober 2024