Om oss

Jag tycker om att arbeta med barn

Jerry Harryssons gula väst lyser genom det höga gräset på skolgården. Barnen springer och leker mellan sittgungorna och den färgglada klätterställningen. Han är fritidsledare på Birgittaskolan och Åsbackaskolan. Det här är hans vardag. 

Porträttbild på Jerry Harrysson, fritidsledare på Birgittaskolan och Åsbackaskolan.

Foto: Elliot Elliot

Måndagar är alltid roliga

– Eleverna kommer hit och vi pratar om vad de har gjort i helgen. Jag har själv varit elev på Birgittaskolan. Som fritidsledare är jag både ansvarig för aktiviteterna i utemiljön och en vuxen och en förebild för eleverna. Jag vill gärna arbeta i en teckenspråkig miljö och har jobbat som boendestödjare innan inom hörande verksamheten.

Trivs med variationen

På Birgittaskolan och Åsbackaskolan i Örebro har eleverna särskilda behov.  På Birgittaskolan går elever som är döva eller har hörselnedsättning. På Åsbackaskolan går elever som är döva eller har hörselnedsättning i kombination med intellektuell funktionsnedsättning samt elever med medfödd eller tidigt förvärvad dövblindhet. Det är undervisning i en teckenspråkig miljö från förskoleklass upp till årskurs 10. 

Det är en trivsam arbetsplats. Jerry gillar samarbetet med lärarna och trivs med variationen. 

– Jag är döv och teckenspråkig och passar bra tillsammans med många elever. Jag är tillgänglig och stöttar upp när det behövs. Att jobba på fritids är ett bra sätt att knyta kontakter. Barnen ser upp till mig. 

Det är elevernas behov som styr och det är roligt att arbeta här. Här finns både hörande och döva kollegor. När Jerry var elev på Birgittaskolan var det inte så många hörande kollegor på skolorna. 

– Några av mina gamla lärare hade jobbat länge på skolan och de hade en expertkunskap och lång erfarenhet. Läraren följde klassen hela vägen under skolgången, men nu är det fler skiften. Skolan är mer föränderlig nu, säger han. 

Våga prova!

Jerry uppmuntrar dig som funderar på att jobba på en specialskola som Åsbacka eller Birgittaskolan att våga prova.

– Se det inte som ett hinder att det är en specialskola. Tänk att du utvecklas! Vi kollegor delar erfarenheter med varandra och löser problem tillsammans. Alla har olika erfarenhet. Det spelar ingen roll om du är teckenspråkig eller döv. Att lära sig teckenspråk är tufft för vissa och lätt för andra, det har fler kompisar på jobbet berättat. Teckenspråk är ett sätt att skapa samhörighet. 

– Mitt jobb bygger mycket på relationer och förtroenden. Trygghet är en viktig del i skolvardagen. Klarar skolan att uppfylla elevernas behov så blir rasterna trygga. Då blir man också trygg i klassen. Det kan hända saker på rasten, så det gäller att jag snappar upp det om jag ser sådana signaler. Om eleven är orolig vill den kanske inte vara kvar i skolan.     

Mer än bara en skola

Specialpedagogiska skolmyndigheten driver specialskolorna och SPSM är en stor organisation. Här handlar det inte bara ”om att jobba på en skola”. Arbetet med barnens rätt är en viktig del i arbetet. 

– Vi pratar om likheter och olikheter, allas lika värde. Vi jobbar med att eleverna ska ha en bra och fin attityd mot varandra, det motverkar mobbning. Barn har rätt till trygghet i enlighet med FN-konventionen. 

Kort om Jerry

Titel: Fritidsledare för förskoleklass till år 7. Är fritidslärare också på Åsbackaskolan.

Arbetsplats: Birgittaskolan och Åsbackaskolan

Bakgrund: Fritidsledaresutbildning. Har jobbat bland annat som boendestödjare, personlig assistent, elevassistent och habiliteringspersonal.  

Publicerat 2024-04-19