Våra skolor

Sök till specialskola och förskoleklass

Här kan du läsa hur ansökan till specialskola och förskoleklass vid skolenhet med specialskola går till steg för steg. Du får även veta vem specialskolan är till för, vilka handlingar som krävs och vem som fattar beslut. 

1. Vem är specialskolan till för? 

Specialskolan är till för barn som på grund av sin funktionsnedsättning inte kan gå i grundskola eller anpassad grundskola. Barnet kan ha behov av specialistkompetens och speciella hjälpmedel som en grundskola eller anpassad grundskola i hemkommunen inte har möjlighet att tillhandhålla. I våra specialskolor och förskoleklasser vid specialskolor tar vi emot barn: 

  • med dövblindhet eller synnedsättning och ytterligare funktionsnedsättning
  • som är döva eller har en hörselnedsättning
  • med grav språkstörning

Läs mer om specialskolans målgrupper.

2. Förbered uppgifter och handlingar

För att ansöka behöver du förbereda och skicka in olika uppgifter och handlingar. Börja med att läsa igenom blanketten för att ta reda på vad du behöver skicka tillsammans med ansökan. 

De här uppgifterna behövs i din ansökan

  • Personuppgifter om dig och ditt barn
  • Kontaktuppgifter till barnets nuvarande förskola eller skola
  • Barnets beskrivning av sin skolsituation

De här handlingarna behövs i din ansökan

Vänd dig i första hand till ditt barns nuvarande förskola, skola eller kommunens elevhälsa för att få hjälp med handlingarna och bedömningarna. Om du redan har kontakt med sjukvården eller habilitering kan du kontakta dem.

Barnet är dövblind

Dessa handlingar ska bifogas för att ansökan ska anses som komplett: 

  • Läkarintyg som ska redovisa om nedsättningarna på syn och hörsel är så omfattande att de inte kan kompensera för varandra. Syn-och hörselutredning ska bifogas intyget. Intyget bör inte vara äldre än 24 månader.

  • Medicinsk bedömning som ska göras av läkare och redovisa om det finns andra medicinska orsaker som också kan påverka barnets förmåga till inlärning. Den blankett som ska användas finns under rubriken Blanketter längre ner på sidan. Om läkare bedömer att det inte finns behov av utredning ska detta styrkas med ett intyg från läkare. Bedömningen bör inte vara äldre än 24 månader.

  • Psykologisk bedömning som ska göras av psykolog och redovisa barnets kognitiva nivå. Om psykolog bedömer att det inte finns behov av utredning eller bedömning ska detta styrkas med ett intyg från psykolog. Bedömningen bör inte vara äldre än 24 månader.

  • Pedagogisk bedömning som ska göras av personal med specialpedagogisk kompetens på barnets nuvarande skola eller förskola. Den blankett som ska användas finns under rubriken Blanketter längre ner på sidan. Bedömningen ska inte vara äldre än 6 månader.

  • Social bedömning som ska göras av kurator och redovisa om det finns sociala orsaker i eller utanför skolan som påverkar barnets förmåga till inlärning. Den blankett som ska användas finns under rubriken Blanketter längre ner på sidan. Om kurator bedömer att det inte finns behov av utredning ska detta styrkas med ett intyg från kurator. Bedömningen bör inte vara äldre än 24 månader.

  • Annan funktionsnedsättning, om någon ytterligare funktionsnedsättning finns, exempelvis autism, ADHD, intellektuell funktionsnedsättning ska underlag som gäller funktionsnedsättningen bifogas, exempelvis en neuropsykiatrisk utredning där diagnos framgår. 

Barnet har en synnedsättning och ytterligare funktionsnedsättning

Dessa handlingar ska bifogas för att ansökan ska anses som komplett: 

  • Synutredning som ska göras av ögonläkare. Utredningen bör inte vara äldre än 24 månader.

  • Intyg som redovisar barnets behov av en synanpassad utbildning. Intyget kan skrivas av en synpedagog, ögonläkare, läkare eller specialpedagog. (Behöver inte bifogas om barnets behov av synanpassad utbildning finns med i synutredningen). Intyget bör inte vara äldre än 24 månader.

  • Ytterligare funktionsnedsättning, bifoga underlag som styrker funktionsnedsättningen. Intyget bör inte vara äldre än 24 månader.

  • Medicinsk bedömning som ska göras av läkare och redovisa om det finns andra medicinska orsaker som också kan påverka barnets förmåga till inlärning. Den blankett som ska användas finns under rubriken Blanketter längre ner på sidan. Om läkare bedömer att det inte finns behov av utredning ska detta styrkas med ett intyg från läkare. Bedömningen bör inte vara äldre än 24 månader. 

  • Psykologisk bedömning som ska göras av psykolog och redovisa barnets kognitiva nivå. Om psykolog bedömer att det inte finns behov av utredning eller bedömning ska detta styrkas med ett intyg från psykolog. Bedömningen bör inte vara äldre än 24 månader.

  • Pedagogisk bedömning som ska göras av personal med specialpedagogisk kompetens på barnets nuvarande skola eller förskola. Den blankett som ska användas finns under rubriken Blanketter längre ner på sidan. Bedömningen ska inte vara äldre än 6 månader.

  • Social bedömning som ska göras av kurator och redovisa om det finns sociala orsaker i eller utanför skolan som påverkar barnets förmåga till inlärning. Den blankett som ska användas finns under rubriken Blanketter längre ner på sidan. Om kurator bedömer att det inte finns behov av utredning ska detta styrkas med ett intyg från kurator.
    Bedömningen bör inte vara äldre än 24 månader. 

Barnet är dövt eller har hörselnedsättning

Dessa handlingar ska bifogas för att ansökan ska anses som komplett: 

  • Audiogram, som inte bör vara äldre än 24 månader.

  • Medicinsk bedömning som ska göras av läkare och redovisa om det finns andra medicinska orsaker som också kan påverka barnets förmåga till inlärning. Den blankett som ska användas finns under rubriken Blanketter längre ner på sidan. Om läkare bedömer att det inte finns behov av utredning ska detta styrkas med ett intyg från läkare. Bedömningen bör inte vara äldre än 24 månader.

  • Psykologisk bedömning som ska göras av psykolog och redovisa barnets kognitiva nivå. Om psykolog bedömer att det inte finns behov av utredning eller bedömning ska detta styrkas med ett intyg från psykolog. Bedömningen bör inte vara äldre än 24 månader.

  • Pedagogisk bedömning som ska göras av personal med specialpedagogisk kompetens på barnets nuvarande skola eller förskola. Den blankett som ska användas finns under rubriken Blanketter längre ner på sidan. Bedömningen ska inte vara äldre än 6 månader.

  • Social bedömning som ska göras av kurator och redovisa om det finns sociala orsaker i eller utanför skolan som påverkar barnets förmåga till inlärning. Den blankett som ska användas finns under rubriken Blanketter längre ner på sidan. Om kurator bedömer att det inte finns behov av utredning ska detta styrkas med ett intyg från kurator.
    Bedömningen bör inte vara äldre än 24 månader.

  • Annan funktionsnedsättning, om någon ytterligare funktionsnedsättning finns, exempelvis autism, ADHD, intellektuell funktionsnedsättning ska underlag som gäller funktionsnedsättningen bifogas, exempelvis en neuropsykiatrisk utredning där diagnos framgår. 

Barnet har grav språkstörning

Dessa handlingar ska bifogas för att ansökan ska anses som komplett: 

  • Tal-och språkutredning som ska göras av logoped och innehålla testning med den senaste versionen av CELF eller The New Reynell Developmental Language Scales. Resultaten ska redovisas med percentiler, stanine och skalpoäng. Utredningen bör inte vara äldre än 24 månader.

  • Medicinsk bedömning som ska göras av läkare och redovisa om det finns andra medicinska orsaker som också kan påverka barnets förmåga till inlärning. Den blankett som ska användas finns under rubriken Blanketter längre ner på sidan. Om läkare bedömer att det inte finns behov av utredning ska detta styrkas med ett intyg från läkare.
    Bedömningen bör inte vara äldre än 24 månader.

  • Psykologisk utredning som ska göras av psykolog och innehålla testning med den senaste versionen av WPPSI alternativt WISC. Resultaten ska redovisas både kvalitativt och kvantitativt med indexpoäng. Utredningen ska redovisa barnets kognitiva nivå inklusive verbala och icke-verbala förmågor samt bedömning av den adaptiva förmågan. Utredningen bör inte vara äldre än 24 månader.

  • Pedagogisk bedömning som ska göras av personal med specialpedagogisk kompetens på barnets nuvarande skola eller förskola. Den blankett som ska användas finns under rubriken Blanketter längre ner på sidan. Bedömningen ska inte vara äldre än 6 månader.

  • Social bedömning som ska göras av kurator och redovisa om det finns sociala orsaker i eller utanför skolan som påverkar barnets förmåga till inlärning. Den blankett som ska användas finns under rubriken Blanketter längre ner på sidan. Om kurator bedömer att det inte finns behov av utredning ska detta styrkas med ett intyg från kurator.
    Bedömningen bör inte vara äldre än 24 månader.

  • Annan funktionsnedsättning, om någon ytterligare funktionsnedsättning finns, exempelvis autism, ADHD, intellektuell funktionsnedsättning ska underlag som gäller funktionsnedsättningen bifogas, exempelvis en neuropsykiatrisk utredning där diagnos framgår. 

Blanketter

Om du är folkbokförd i Sverige behöver du inte skicka in något personbevis.

Om du inte är folkbokförd i Sverige ska du skicka in något av följande:

  • en kopia på LMA-kort för asylsökande från Migrationsverket.
  • beslut om uppehållstillstånd från Migrationsverket 
  • registerutdrag från Skatteverket om flytt till Sverige.

När behöver du ansöka?

Du kan ansöka när som helst under året.

Om du vill att ditt barn börjar på höstterminen kommande läsår, bör du skicka in en komplett ansökan senast den 15 november. Det betyder att du bör ansöka senast den 15 november 2025, om du vill att ditt barn ska börja höstterminen 2026.

Nämnden sammanträder vid minst fem tillfällen under ett år och vanligtvis får man ett beslut inom fyra månader. Efter ett beslut om mottagande görs sedan en skolplacering och därefter får man besked om skolstart.

Ansök på nytt inför årskurs 1

Om ditt barn redan går i förskoleklass vid en specialskola ska du söka på nytt inför årskurs 1, eftersom förskoleklass och specialskola är olika skolformer.

3. Skicka in ansökan

Fyll i ansökningsblanketten och förbered handlingar som du ska bifoga med din ansökan. 

Skicka in din ansökan till:

Specialpedagogiska skolmyndigheten
Box 1100
871 29 Härnösand 

4. Vi bedömer din ansökan

När vi har tagit emot din ansökan skickar vi en bekräftelse till dig. Ansökan kommer sedan att bedömas av Nämnden för mottagande i specialskolan och för Rh-anpassad utbildning.

Om det saknas handlingar i din ansökan

Om vi bedömer att det saknas handlingar kommer vi att begära in kompletterande handlingar. Det kan innebära att det tar längre tid att få svar på din ansökan.

Hur lång tid det tar att hantera din ansökan och när du får besked påverkas av:

  • om din ansökan är komplett.
  • när under året du skickar in din ansökan.
  • vid vilket sammanträde nämnden tar upp ditt ärende.

Om du har skickat in en komplett ansökan får du besked inom fyra månader.

Om du inte längre vill ansöka till specialskola kan du dra tillbaka din ansökan. Då avslutas ditt ansökningsärende. För att dra tillbaka din ansökan kontaktar du vår handläggare via e-post på spsm@spsm.se eller via telefon på 010 473 50 00.

5. Du får besked om beslut

Efter beslut skickar nämnden ett skriftligt besked till dig och ditt barns hemkommun. Vi skickar bara information om beslutet till hemkommunen om barnet fått en plats. Om ditt barn får en plats kommer du sedan att få ett brev från specialskolan med mer information om skolplacering och datum för skolstart. Ditt barns hemkommun får också information om skolplaceringen och datum för ditt barns skolstart. 

Om ditt barn inte får en plats går barnet kvar i grundskola eller anpassad grundskola i hemkommunen. Barnets skola har möjlighet att ansöka om specialpedagogiskt stöd.

Om du inte är nöjd med nämndens beslut har du möjlighet att överklaga till Skolväsendets överklagandenämnd.  

Överklaga ett beslut om avslag till specialskolan

Du har möjlighet att överklaga ett beslut om avslag till specialskolan årskurs 1–10.

Du kan inte överklaga beslut om avslag till förskoleklass. Skolväsendets överklagandenämnd har uttalat att de inte prövar överklaganden av beslut om avslag till förskoleklass.

När du fått beslut om avslag på din ansökan får du skriftlig information om hur du överklagar.

På Skolväsendets överklagandenämnds webbplats kan du läsa mer om vad ett överklagande ska innehålla.

Om du vill överklaga skickar du ditt överklagande till Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. Vi prövar ärendet innan det överlämnas till Skolväsendets överklagandenämnd.

Någon dag efter att du har fått beslutet får du ett brev med information om när du senast måste överklaga. Om överklagandet inte kommer in i tid kommer ärendet inte tas upp. 

SPSM ska först pröva om överklagandet har kommit in i tid. Om överklagandet har kommit in i rätt tid överlämnas ärendet till Skolväsendets överklagandenämnd.

Skolväsendets överklagandenämnd utreder och beslutar om att antingen godkänna eller neka överklagandet. De kan även besluta att vår nämnd ska pröva ansökan igen. När överklagandenämnden fattat sitt beslut skickar de ett brev med beslutet till både dig och SPSM. Om överklagandet godkänns kommer du att få ett brev från specialskolan med mer information om skolplacering, startdatum och om överlämning från tidigare skola. Din hemkommun får också information om tidpunkt för ditt barns skolstart. 

Har du frågor om ansökan?

Telefon: 010-473 50 00
E-post: spsm@spsm.se

Publicerat 2025-09-01