
Stöd för analys
Genom att arbeta med nulägesvärderingarna, reflektionsfrågorna och eller fyrfältaren tillsammans får ni en gemensam bild av nuläget i ert tillgänglighetsarbete. Ni ser vad som fungerar bra idag och vad som behöver utvecklas vidare. Då är det dags för nästa steg, att göra en analys och ta fram en plan framåt. På den här sidan finns stöd för det.
Med hjälp av analysstödet nedan kan ni få ett vidgat gemensamt perspektiv på var ni befinner er idag i ert utvecklingsarbete med tillgänglighet. Det underlättar när ni ska leda och organisera arbetet med att stärka varje barns och elevs rätt till lärande, utveckling och hälsa. En gemensam bild av ert nuläge underlättar när ni ska hitta insatser som möter behoven och leder till önskade effekter i verksamheten.
Utgå ifrån genomförda nulägesvärderingar, fyrfältare och eller stödmaterialets reflektionsfrågor när ni arbetar med analysfrågorna nedan. Frågorna går i linje med Skolverkets verktyg för arbetet med alla elevers lärande, utveckling och hälsa, som finns för både rektor och huvudman.
Analys av nuläget i tillgänglighetsarbetet
- Vad ser vi som fungerar bra hos oss? På vilket sätt syns det i verksamheten? Vad tror vi att det beror på?
- Vilka är våra mest prioriterade utvecklingsområden för att stärka tillgängligheten och barns och elevers möjligheter till lärande, utveckling och hälsa?
- Hur vet vi det vi vet? Vad grundar vi vår bedömning på?
- Vilka skillnader och likheter ser vi i vår eller våra nulägesvärderingar? Varför tror vi att det ser ut på det sättet?
- Saknar vi kunskap om något?
- Hur ska vi ta reda på mer?
- Vad vet vi om relevant forskning utifrån vår kunskap och de resultat vi har nu?
- Vilka effekter önskar vi se av de förändringar vi gör i verksamheten?
Underlag till handlingsplan
Dessa tre frågor kan utgöra grunden i en handlingsplan för det fortsatta utvecklingsarbetet med tillgänglighet:
- Hur planerar vi att arbeta vidare med våra mest prioriterade utvecklingsområden utifrån den kunskap vi har?
- Hur planerar vi för kompetensutveckling utifrån våra mest prioriterade utvecklingsområden?
- Hur planerar vi att följa upp effekterna av vårt utvecklingsarbete?