Värdering av nuläget – den fysiska lärmiljön
På den här sidan finns påståenden som kan användas för att värdera hur tillgänglig verksamheten är inom området fysisk lärmiljö.
Värderingen är tänkt att synliggöra utvecklingsområden och ge underlag för analys och handlingsplan av befintlig miljö.
Under varje rubrik finns en punktlista med ett antal påståenden. Värdera er tillgänglighet i förhållande till nedanstående påståenden med hjälp av en fyrgradig skala:
- Stämmer inte.
- Stämmer till viss del.
- Stämmer till stor del.
- Stämmer helt.
Innemiljö
I vår verksamhet…
- är lokalerna fysiskt tillgängliga för varje barn och elev.
- är möblering och inredning av lokalerna funktionella och ändamålsenliga.
- arbetar vi för att minimera trängsel exempelvis i matsalen, dörröppningar och korridorer.
- finns plats för återhämtning, rast- och fritidsverksamhet inomhus.
- är luftkvaliteten och temperaturen god.
Ljudmiljö
I vår verksamhet…
- arbetar vi för en god ljudmiljö under hela dagen.
- ger ljudmiljön förutsättningar för arbetsro, koncentration och delaktighet.
- är inredning och material valda för att främja en god ljudmiljö.
- arbetar vi för att minimera buller och överhörning.
- finns teknik som stödjer kommunikation för den valda aktiviteten.
Visuell miljö
I vår verksamhet…
- arbetar vi med att minimera visuellt buller för barn och elever.
- är det lätt att orientera sig.
- är färgsättningen genomtänkt.
- är ljusmiljön reglerbar, både när det gäller belysning och dagsljusinsläpp.
- är vi medvetna om hur olika långa barn och elever kan se beroende på placering i rummet.
Utemiljö
I vår verksamhet…
- är utemiljön framkomlig, säker och trygg för varje barn och elev.
- är utemiljön varierad och utformad så att den stödjer samspel, undervisning, aktivitet och lek.
- är utemiljön åldersadekvat.
- ger utemiljön möjlighet till återhämtning för barn och elever.
- finns det skydd för olika väderlekar.
Publicerat måndag 28 oktober 2024