Värdering av nuläget – den sociala lärmiljön
På den här sidan finns påståenden som kan användas för att värdera hur tillgänglig verksamheten är inom området social lärmiljö.
Värderingen är tänkt att synliggöra utvecklingsområden och ge underlag för analys och handlingsplan av befintlig miljö.
Under varje rubrik finns en punktlista med ett antal påståenden. Värdera er tillgänglighet i förhållande till nedanstående påståenden med hjälp av en fyrgradig skala:
- Stämmer inte.
- Stämmer till viss del.
- Stämmer till stor del.
- Stämmer helt.
Tillhörighet och autonomi
I vår verksamhet…
- upplever varje barn och elev att de har en tillhörighet och gemenskap med andra.
- ger vi varje barn och elev möjlighet till inflytande över sin dag i förskolan eller skolan.
- har vi en kultur som präglas av dialog, gemensamma regler och respektfulla attityder till varandra.
Erkänd och trygg
I vår verksamhet…
- upplever varje barn och elev att de är sedda av lärare och kamrater som någon som kan bidra, i till exempel grupparbeten eller lekar.
- ser vi olikheter och mångfald som en tillgång på alla nivåer.
- agerar vi på det som barn eller elever berättar om trygghet och studiero.
Samhandling och engagemang
I vår verksamhet…
- strävar vi efter att varje barn och elev ska få öva på att samarbeta med andra i lärandet.
- undanröjer vi hinder för barn och elever i det samarbetsorienterade lärandet.
- erbjuder vi varierade arbetssätt för att väcka engagemang.
Motivation och utmaning
I vår verksamhet…
- har vi höga, positiva och rimliga förväntningar på varje barn och elev.
- ger vi varje barn och elev möjlighet att se sig själva som lärande personer.
- strävar vi efter att utmaningarna i undervisningen anpassas efter barns och elevers behov och situation.
Publicerat måndag 28 oktober 2024