Presentation av Stödmaterial tillgänglig utbildning
Filmen ger en introduktion till innehållet i Stödmaterial för tillgänglig utbildning. Speltid 7,40 minuter. Filmen har valbar undertext.
Skapa en gemensam förståelse för tillgänglighet
Upplägget nedan är framtaget för lärande i grupp, men det går också att genomföra på egen hand. Reflektera i så fall enskilt över stödmaterialets innehåll utifrån din roll.
Vid kollegialt lärande rekommenderar vi att någon utses till samtalsledare. Samtalsledaren förbereder sig genom att ta del av materialet i förväg. Samtalsledaren kan välja vilka reflektionsfrågor som ni ska fokusera på, eller formulera om dem så att de fungerar för er verksamhet. Under diskussionerna ser samtalsledaren till att alla får komma till tals och att samtalet dokumenteras.
Vi har delat in upplägget i tre pass och rekommenderar att man genomför dem i den här ordningen.
Tidsåtgång
Beräknad tidsåtgång för hela upplägget är 4−8 timmar. Att se filmer och läsa texter tar sammanlagt en timme, resten av tiden är tänkt för gemensam reflektion och diskussion.
Pass 1
- Se filmerna Om tillgänglighet i utbildningen – konventioner och lagar (3 minuter) och Hur kan vi förstå tillgänglighet? (2 minuter), det vill säga de två första delarna i filmen Om tillgänglighet i utbildningen.
- Reflektera över frågorna som hör till filmerna. Frågorna hittar du under varje film.
- Läs igenom texten på sidan Tillgänglig utbildning.
- Se en av intervjufilmerna: Tillgängliga lärmiljöer i Sundbybergs förskolor eller Tillgängliga lärmiljöer på Knutby skola (10 minuter) och reflektera över frågorna som hör till filmen.
Pass 2
- Se filmen Tillgänglighetsmodellen från SPSM (3 minuter) och reflektera över frågorna som hör till filmen.
- Gå in på momentet Områden i tillgänglighetsmodellen och ta del av innehållet på undersidorna på ett överskådligt sätt, under ca 20 minuter.
Pass 3
- Gå in på sidan Fiktiva exempel. Välj ett eller flera av exemplen och följ instruktionen.
- Gå in på sidan Fyrfältaren – verktyg för kartläggning och planering av insatser. Se filmen om fyrfältaren (5 minuter) och läs texten.
- Prova att använda fyrfältaren enligt instruktionen.
Använd materialet i ert utvecklingsarbete
På sidorna nedan finns exempel på hur ni kan arbeta med stödmaterialet i utvecklingsarbete på olika nivåer.