Värdering av nuläget – den pedagogiska lärmiljön

På den här sidan finns påståenden som kan användas för att värdera hur tillgänglig verksamheten är inom området pedagogisk lärmiljö.  

Värderingen är tänkt att synliggöra utvecklingsområden och ge underlag för analys och handlingsplan av befintlig miljö.

Under varje rubrik finns en punktlista med ett antal påståenden. Värdera er tillgänglighet i förhållande till nedanstående påståenden med hjälp av en fyrgradig skala:

  • Stämmer inte.
  • Stämmer till viss del.
  • Stämmer till stor del.
  • Stämmer helt.

Planering

I vår verksamhet…

  • agerar vi skyndsamt när vi har uppmärksammat behov av stödinsatser.
  • utgår våra planeringar från barns och elevers behov och är tydligt kopplade till utbildningens mål.
  • planerar vi med hänsyn till både gruppens och individens behov av tillgängliga lärmiljöer.

Undervisning

I vår verksamhet…

  • tillämpar vi stödstrukturer och pedagogiska strategier för att möta varje barns och elevs behov.
  • utformar vi undervisning som är tillgänglig för varje barn och elev.
  • följer vi systematiskt upp resultat och utvecklar undervisningen därefter.

Lärverktyg

I vår verksamhet…

  • erbjuder vi lärverktyg som fungerar för så många som möjligt redan från början.
  • erbjuder vi lärverktyg som möter varje barns och elevs behov.
  • följer vi systematiskt upp hur lärverktygen fungerar som stöd i lärandet.
  • delar vi kunskap om hur varje barns och elevs personliga hjälpmedel fungerar och hur de ska användas.

Kollegialt samarbete

I vår verksamhet …

  • arbetar vi tillsammans med att utveckla tillgängliga lärmiljöer.
  • tar vi gemensamt ansvar för alla barn och elever.
  • har vi fungerande rutiner och samverkansformer.
  • har vi rutiner för mottagande av nya barn och elever samt för överlämning av information till mottagande förskola eller skola.
Publicerat måndag 28 oktober 2024