Värdering av nuläget – rättigheter i lärandet
På den här sidan finns påståenden som kan användas för att värdera hur tillgänglig verksamheten är inom området rättigheter i lärandet.
Värderingen är tänkt att synliggöra utvecklingsområden och ge underlag för analys och handlingsplan av befintlig miljö.
Under varje rubrik finns en punktlista med ett antal påståenden. Värdera er tillgänglighet i förhållande till nedanstående påståenden med hjälp av en fyrgradig skala:
- Stämmer inte.
- Stämmer till viss del.
- Stämmer till stor del.
- Stämmer helt.
Tillgänglighet och delaktighet
I vår verksamhet…
- har vi kunskap om bristande tillgänglighet och vi agerar efter det.
- har vi kunskap om delaktighet och vi agerar efter det.
- har vi kännedom om hur tillgänglig vår organisation är för barn och elever med funktionsnedsättning.
- är tillgänglighet grunden för allt utvecklingsarbete.
- får barn och elever med funktionsnedsättning vara delaktiga i frågor som rör dem.
Jämlikhet och jämställdhet
I vår verksamhet…
- är planen mot kränkande behandling välkänd och vi agerar enligt den.
- har vi god kunskap om diskriminering och kränkande behandling.
- arbetar vi främjande och förebyggande för att motverka diskriminering.
- arbetar vi främjande och förebyggande för att motverka kränkande behandling.
Språk och kommunikation
I vår verksamhet…
- främjar vi tillgången till språk och kommunikation för varje barn och elev, på deras villkor.
- strävar vi efter att vara kommunikativa förebilder.
- samverkar vi med andra aktörer för att kunna möta varje barns och elevs kommunikativa behov.
- erbjuder vi en språkligt tillgänglig lärmiljö för barn och elever med funktionsnedsättning.
Hälsa och lärande
I vår verksamhet…
- arbetar vi för att främja varje barns och elevs hälsa och välbefinnande.
- strävar vi efter att förebygga psykisk ohälsa.
- arbetar vi systematiskt med ledning och stimulans.
- arbetar vi systematiskt med extra anpassningar och särskilt stöd.
Publicerat onsdag 18 december 2024