Värdering av nuläget
I varje utvecklingsarbete behöver det finnas en tydlig bild av verksamhetens nuläge, både vid uppstarten och under arbetets gång. I det här stödmaterialet finns olika former av stöd för att göra nulägesvärderingar.
Fyrfältaren
Det praktiska verktyget fyrfältaren kan användas för att kartlägga lärmiljön i en viss lokal eller när det gäller behoven hos en grupp barn eller elever. Den kan också användas när det gäller behoven hos ett barn eller en elev med funktionsnedsättning, till exempel. Fyrfältaren finns i två versioner, en version för kartläggning och en för insatser.
Fyrfältaren – verktyg för kartläggning och planering av insatser.
Reflektionsfrågor
Det finns reflektionsfrågor till tillgänglighetsmodellens fyra områden: rättigheter i lärandet, social lärmiljö, pedagogisk lärmiljö och fysisk lärmiljö. Det finns också reflektionsfrågor till de fyra avsnitten i momentet Att leda tillgänglighetsarbete.
Genom att diskutera frågorna kan ni få samsyn och förståelse för just ert uppdrag när det gäller tillgänglighet i utbildningen. Utgå ifrån frågorna i inledande diskussioner och återkom till dem under arbetes gång. På så sätt kan ni förtydliga och fördjupa er bild av nuläget i er verksamhet.
Påståenden för nulägesvärdering
Det finns 3−5 påståenden till varje kategori i tillgänglighetsmodellens områden. De är avsedda för att värdera nuläget i verksamheten. De kan användas för att synliggöra utvecklingsområden, göra fortsatta analyser och ta fram handlingsplaner. De kan även användas för att identifiera behov på individnivå, till exempel bristande tillgänglighet för ett barn eller en elev med funktionsnedsättning.
Värdera tillgängligheten i er verksamhet i förhållande till påståendena med hjälp av en fyrgradig skala:
- Stämmer inte.
- Stämmer till viss del.
- Stämmer till stor del.
- Stämmer helt.
Samtliga påståenden ligger samlade nedan och i bilagan Påståenden för nulägesvärdering (PDF-dokument, 431 kB). Bilagan går att fylla i digitalt.
Rättigheter i lärandet
Tillgänglighet och delaktighet
I vår verksamhet…
1. har vi kunskap om bristande tillgänglighet och vi agerar efter det.
2. har vi kunskap om delaktighet och vi agerar efter det.
3. har vi kännedom om hur tillgänglig vår organisation är för barn och elever med funktionsnedsättning.
4. är tillgänglighet grunden för allt utvecklingsarbete.
5. får barn och elever med funktionsnedsättning vara delaktiga i frågor som rör dem.
Jämlikhet och jämställdhet
I vår verksamhet…
6. är planen mot kränkande behandling välkänd och vi agerar enligt den.
7. har vi god kunskap om diskriminering och kränkande behandling.
8. arbetar vi främjande och förebyggande för att motverka diskriminering.
9. arbetar vi främjande och förebyggande för att motverka kränkande behandling.
Språk och kommunikation
I vår verksamhet…
10. främjar vi tillgången till språk och kommunikation för varje barn och elev, på deras villkor.
11. strävar vi efter att vara kommunikativa förebilder.
12. samverkar vi med andra aktörer för att kunna möta varje barns och elevs kommunikativa behov.
13. erbjuder vi en språkligt tillgänglig lärmiljö för barn och elever med funktionsnedsättning.
Hälsa och lärande
I vår verksamhet…
14. arbetar vi för att främja varje barns och elevs hälsa och välbefinnande.
15. strävar vi efter att förebygga psykisk ohälsa.
16. arbetar vi systematiskt med ledning och stimulans.
17. arbetar vi systematiskt med extra anpassningar och särskilt stöd.
Social lärmiljö
Tillhörighet och autonomi
I vår verksamhet…
18. upplever varje barn och elev att de har en tillhörighet och gemenskap med andra.
19. ger vi varje barn och elev möjlighet till inflytande över sin dag i förskolan eller skolan.
20. har vi en kultur som präglas av dialog, gemensamma regler och respektfulla attityder till varandra.
Erkänd och trygg
I vår verksamhet…
21. upplever varje barn och elev att de är sedda av lärare och kamrater som någon som kan bidra, i till exempel grupparbeten eller lekar.
22. ser vi olikheter och mångfald som en tillgång på alla nivåer.
23. agerar vi på det som barn eller elever berättar om trygghet och studiero.
Samhandling och engagemang
I vår verksamhet…
24. strävar vi efter att varje barn och elev ska få öva på att samarbeta med andra i lärandet.
25. undanröjer vi hinder för barn och elever i det samarbetsorienterade lärandet.
26. erbjuder vi varierade arbetssätt för att väcka engagemang.
Motivation och utmaning
I vår verksamhet…
27. har vi höga, positiva och rimliga förväntningar på varje barn och elev.
28. ger vi varje barn och elev möjlighet att se sig själva som lärande personer.
29. strävar vi efter att utmaningarna i undervisningen anpassas efter barns och elevers behov och situation.
Pedagogisk lärmiljö
Planering
I vår verksamhet…
30. agerar vi skyndsamt när vi har uppmärksammat behov av stödinsatser.
31. utgår våra planeringar från barns och elevers behov och är tydligt kopplade till utbildningens mål.
32. planerar vi med hänsyn till både gruppens och individens behov av tillgängliga lärmiljöer.
Undervisning
I vår verksamhet…
33. tillämpar vi stödstrukturer och pedagogiska strategier för att möta varje barns och elevs behov.
34. utformar vi undervisning som är tillgänglig för varje barn och elev.
35. följer vi systematiskt upp resultat och utvecklar undervisningen därefter.
Lärverktyg
I vår verksamhet…
36. erbjuder vi lärverktyg som fungerar för så många som möjligt redan från början.
37. erbjuder vi lärverktyg som möter varje barns och elevs behov.
38. följer vi systematiskt upp hur lärverktygen fungerar som stöd i lärandet.
39. delar vi kunskap om hur varje barns och elevs personliga hjälpmedel fungerar och hur de ska användas.
Kollegialt samarbete
I vår verksamhet …
40. arbetar vi tillsammans med att utveckla tillgängliga lärmiljöer.
41. tar vi gemensamt ansvar för alla barn och elever.
42. har vi fungerande rutiner och samverkansformer.
43. har vi rutiner för mottagande av nya barn och elever samt för överlämning av information till mottagande förskola eller skola.
Fysisk lärmiljö
Innemiljö
I vår verksamhet…
44. är lokalerna fysiskt tillgängliga för varje barn och elev.
45. är möblering och inredning av lokalerna funktionella och ändamålsenliga.
46. arbetar vi för att minimera trängsel exempelvis i matsalen, dörröppningar och korridorer.
47. finns plats för återhämtning, rast- och fritidsverksamhet inomhus.
48. är luftkvaliteten och temperaturen god.
Ljudmiljö
I vår verksamhet…
49. arbetar vi för en god ljudmiljö under hela dagen.
50. ger ljudmiljön förutsättningar för arbetsro, koncentration och delaktighet.
51. är inredning och material valda för att främja en god ljudmiljö.
52. arbetar vi för att minimera buller och överhörning.
53. finns teknik som stödjer kommunikation för den valda aktiviteten.
Visuell miljö
I vår verksamhet…
54. arbetar vi med att minimera visuellt buller för barn och elever.
55. är det lätt att orientera sig.
56. är färgsättningen genomtänkt.
57. är ljusmiljön reglerbar, både när det gäller belysning och dagsljusinsläpp.
58. är vi medvetna om hur olika långa barn och elever kan se beroende på placering i rummet.
Utemiljö
I vår verksamhet…
59. är utemiljön framkomlig, säker och trygg för varje barn och elev.
60. är utemiljön varierad och utformad så att den stödjer samspel, undervisning, aktivitet och lek.
61. är utemiljön åldersadekvat.
62. ger utemiljön möjlighet till återhämtning för barn och elever.
63. finns det skydd för olika väderlekar.